Most im. inż. Ernesta Malinowskiego

Dziś most ten daleki jest od swej dawnej świetności. Upadek jego rozpoczął się wraz z włączeniem Torunia do II Rzeczypospolitej w 1920 r. (zobacz: Polska odzyskuje Pomorze), następnie zniszczeń dokonano w latach 50. XX w., a w naszych czasach pozbawiony opieki remontowej dalej popada w dewastację.
 
Funkcje mostu na Wiśle w Toruniu zbudowanego przywilejem króla Jana Olbrachta (zobacz: Most króla Jana Olbrachta) przejął wybudowany w latach 1870-1873 istniejący do dziś stalowy most kolejowy, pierwotnie przystosowany także do ruchu kołowego i pieszego. Most ten był uważany za jedno z najwybitniejszych dzieł sztuki inżynierskiej na terenie ówczesnych Niemiec.
Był ważnym elementem XIX-wiecznej Twierdzy Toruń.
 
Most powstał jako element linii kolejowej na trasie Poznań - Toruń - Istenburg, pomiędzy dworcami Toruń GłównyToruń Miasto.
 
Rozbiórka wież i ornamentów
Od 1877 r. most wyposażony był w neogotyckie, wysokie na 20 m baszty z obu stron (przyczółków), które ozdobione były czterema figurami wysokości 2,8 m: mistrzów krzyżackich (wielkiego Hermana von Salza i krajowego Hermana Balka na prawym - pomorskim - brzegu) i władców Niemiec (cesarza Wilhelma I i króla Fryderyka II na lewym - kujawskim - brzegu) oraz czterema płaskorzeźbionymi scenami z krzyżackiej i pruskiej przeszłości Torunia (wkroczenie wojsk pruskich do Torunia w 1793 r. - pod posągiem Fryderyka Wielkiego, postępy niemieckiej kultury i cywilizacji – pod postacią Wilhelma I, założenie miasta Torunia przez Krzyżaków – pod figurą Hermanna Balka, natomiast pod rzeźbą Hermanna von Salzy – scena nawracania pogańskich Prusów); wyobrażenia te - jako symbole niemieckiego panowania usunięto po włączeniu Torunia do II Rzeczypospolitej w 1920 r. Wysokie wieże natomiast znacznie obniżono w latach 50. XX w. W takiej zredukowanej formie pozostały do dziś.
 
Widok z 1914 r.
 
 
W wieżyczkach znajdowało się pomieszczenie dla wartowników mostowych, a także zejście w dół filara do komór minowych (w razie potrzeby wysadzenia mostu).
 
Most mieścił jeden tor kolejowy, wąską jezdnię i chodnik dla pieszych. Po wybudowaniu w 1934 r. mostu im. Piłsudskiego most kolejowy zamknięto dla ruchu pieszego i samochodowego, a w miejscu tym ułożono drugi tor kolejowy. W ten sposób funkcjonuje do dziś.
 
Most został zniszczony przez wycofujących się Polaków na początku II wojny światowej, we wrześniu 1939 r. i odbudowany przez Niemców w 1940 r., a następnie zniszczony przez nich w 1945 r. i odbudowany przez Polaków w 1948 r.

Most ten ma długość 996,8 m i od 1999 r. nosi imię Ernesta Malinowskiego, inżyniera kolejnictwa.
 
  • drukuj
  • poleć artykuł
Komentarze użytkowników (1)
Jarmil, 2021-06-07 15:16:40
"Upadek mostu rozpoczął się wraz z włączeniem Torunia do II Rzeczypospolitej w 1920 r". Ciekawe, co autor ma na myśli, zapewne likwidację pomników krzyżackich i pruskich "herosów" i symboli germańskiego panowania nad Toruniem. Normalnie, żal d* ściska za tymi wspaniałymi dziełami sztuki.
Dodaj swój komentarz:


pozostało znaków:   napisałeś znaków:

Kontakt

tel. 56 621 02 32
biuro@toruntour.pl
formularz kontaktowy
 
 
   
Właścicielem i operatorem Toruńskiego Portalu Turystycznego funkcjonującego pod domeną toruntour.pl jest Toruński Serwis Turystyczny, Toruń, ul. Rabiańska 3 (mapa), tel. 66 00 61 352, NIP: 8791221083.
Materiały zawarte w Toruńskim Portalu Turystycznym www.toruntour.pl należą do ich autorów lub właściciela serwisu i są objęte prawami autorskimi od momentu powstania Portalu w 2015 r. Wszelkie wykorzystywanie w całości lub we fragmentach zawartych informacji bez zgody Wydawcy Serwisu jest zabronione.
Polityka cookies
 
Jeżeli chcesz opublikować swój artykuł lub napisać do Toruńskiego Portalu Turystycznego ponieważ gdzieś do tekstu wkradł się błąd, chcesz nawiązać współpracę lub po prostu przekazać swoją opinię, możesz to zrobić używając adresu mailowego biuro@toruntour.pl. Żadna wiadomość nie pozostanie bez odpowiedzi!
 
Zostań naszym patronem. Poznaj szczegóły i możliwości tutaj