Brama kolejowa Twierdzy Toruń
Brama kolejowa jest elementem wewnętrznego pierścienia fortyfikacji Twierdzy Toruń i jedynym nadal funkcjonującym takim obiektem w Polsce. Funkcjonującym oczywiście w znaczeniu wykorzystania w ruchu kolejowym, a nie roli militarnej.
Powstała w latach 1880-1885 na linii kolejowej prowadzącej z Torunia w kierunku Królewca i Malborka, w miejscu jej przecięcia z linią umocnień (tzw. kurtyną) łączącą Fort św. Jakuba z Bastionem IV Odcinkowym. Ufortyfikowana brama składająca się z dwóch tuneli i kaponiery umożliwiała zamknięcie wjazdu do miasta (do wnętrza twierdzy) przed wrogimi pociągami.
Linia kolejowa na przedpolu dawnej twierdzy biegła przez kilka kilometrów odcinkiem prostym by tuż przed samą bramą (tj. przed wjazdem do twierdzy) ostro skręcić w lewo. Prosty odcinek umożliwaił dogodny obstrzał ewentualnych pociągów przeciwnika, natomiast ostry zakręt torów przed samą bramą z odchodzącym ślepym torem, gwarantował ewentualne wykolejenie się wrogiego pociągu.
Obok, w linii tej samej kurtyny znajdowała się Brama Lubicka, obsługująca ruch pieszych i wozów, rozebrana jednak, wraz z pozostałymi XIX-wiecznymi bramami toruńskimi w latach 20. XX w. Jedyną zachowaną jest Brama kolejowa.