Malowidła w kamienicy ul. Szeroka 22
Zachowane wewnątrz kamienicy przy ul. Szerokiej 22 malowidła stropowe i ścienne należą do cennych i unikatowych takich dzieł sztuki. Program malowideł oparty był na wzorcach zachodnioeuropejskich i nawiązywał do treści arystokratycznych. W ten sposób bogaci toruńscy patrycjusze demostrowali swoje aspiracje i ambicje związane z upodobaniami elitarnymi, dworskimi.
![](upload/image/strzalkawgore.png)
Wśród przedstawień w medalionach znajduje się m.in. wizerunek Tronującej Madonny, z którego zachowały się głowa Marii i Dzieciątka oraz elementy iluzjonistycznej architektury tronu.
Natomiast na ścianie zachodniej (ilustracja poniżej) widoczne są nie w pełni czytelne wyobrażenia pracy na roli i w gospodarstwie, np. żniwiarz ścinający sierpem zboże, postać trzymająca prosię. Być może są to sceny związane z kalendarzem i porami roku.
Polichromia fryzu datowana jest na ok. 1370 r.
Polichromia fryzu datowana jest na ok. 1370 r.
![](http://toruntour.pl/upload/image/strzalkawgore.png)
![](http://toruntour.pl/upload/image/strzalkawgore.png)
Zachowany ciąg przedstawień ukazuje sekwencję trzech przedstawień dzikich mężów galopujących na białych kozłach, umieszczonych w obramieniu w postaci architektury obronnej (blankowanych wież) na tle czerwonym i błękitnym.
Pomiędzy tymi przedstawieniami ukazano pary oblubieńców stojących pod stylizowanymi drzewami, co z kolei jest bezpośrednim odniesieniem do średniowiecznego ideału miłości dworskiej, opiewanej w ówczesnej literaturze, pieśniach, malarstwie.
![](http://toruntour.pl/upload/image/strzalkawgore.png)