Konsola z popiersiem Mojżesza
Gotycka konsola z popiersiem Mojżesza od początku XX w. jest elementem nierozerwalnie związanym z figurą Pięknej Madonny Toruńskiej, służąc jako jej podstawa.
Po zrabowaniu przez Niemców w 1944 r. i zaginięciu Pięknej Madonny, od 1957 r. konsola stanowi podstawę dla kopii rzeźby Pięknej Madonny Toruńskiej.
Jest wybitnej klasy artystycznej dziełem sztuki, powstałym w końcu XIV w. przez nieznanego z nazwiska Mistrza Pięknej Madonny Toruńskiej. Wykonana z wapienia, ma wysokość 85 cm.
Konsola przedstawia postać brodatego Mojżesza, wyłaniającego się z promieni krzewu gorejącego i prezentującego dwie tablice Dekalogu (obecnie zachowana jedna) w jednej ręce, w drugiej trzymającego laskę (niezachowana).
Pierwotnie była polichromowana (zachowały się niewielkie fragmenty polichromii).
Krzew gorejący, z którego wyłania się popiersie Mojżesza jest symbolicznym nawiązaniem do dogmatu Dziewiczego Macierzyństwa Marii, a tablice Dekalogu czynią Mojżesza reprezentanta Starego Przymierza, który dźwiga na swoich barkach Matkę Bożą jako Nowe Przymierze i Eklezję (Kościół).
Po zrabowaniu przez Niemców w 1944 r. i zaginięciu Pięknej Madonny, od 1957 r. konsola stanowi podstawę dla kopii rzeźby Pięknej Madonny Toruńskiej.
Jest wybitnej klasy artystycznej dziełem sztuki, powstałym w końcu XIV w. przez nieznanego z nazwiska Mistrza Pięknej Madonny Toruńskiej. Wykonana z wapienia, ma wysokość 85 cm.
Konsola przedstawia postać brodatego Mojżesza, wyłaniającego się z promieni krzewu gorejącego i prezentującego dwie tablice Dekalogu (obecnie zachowana jedna) w jednej ręce, w drugiej trzymającego laskę (niezachowana).
Pierwotnie była polichromowana (zachowały się niewielkie fragmenty polichromii).
Krzew gorejący, z którego wyłania się popiersie Mojżesza jest symbolicznym nawiązaniem do dogmatu Dziewiczego Macierzyństwa Marii, a tablice Dekalogu czynią Mojżesza reprezentanta Starego Przymierza, który dźwiga na swoich barkach Matkę Bożą jako Nowe Przymierze i Eklezję (Kościół).