Epitafium Mikołaja Kopernika
Epitafium Mikołaja Kopernika w katedrze Świętojańskiej ufundowane zostało około 1580 r. przez lekarza miejskiego i humanistę, Melchiora Pirnesiusa. Upamiętniać miało Kopernika jako lekarza, humanistę, ale też sławnego Torunianina. Jednak dopiero renowacja centralnego obrazu epitafium wykonana na pocz. XVII w. przez jezuitów (którzy byli wtedy gospodarzami kościoła Świętojańskiego) wprowadziła nowe atrybuty, upamiętniając odtąd Kopernika jako astronoma, nie Kopernika jako lekarza.
Ponadto również wtedy do epitafium dodano portret króla Jana Olbrachta w formie wieńczącego go półokrągłego elementu.
Nie jest znany autor obrazu, jednak wiele wskazuje na to, że był nim Tobias Stimmer (zobacz: Tobias Stimmer, autor portretu Mikołaja Kopernika).
Pole gzymsu (ponad głównym obrazem epitafijnym) wypełnia napis łaciński w tłumaczeniu:
Na cokole (poniżej głównego obrazu epitafijnego) epigram łaciński z 1733 r. zastępujący oryginalny, wykonany z inicjatywy Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego. Głosi on w tłumaczeniu:
|
Poniżej umieszczona jest drewniana tablica czarna ze złoconą ramą o wygiętej ostrołukowo dolnej krawędzi, z napisem łacińskim pióra niemieckiego poety Nikodema Frischlina (1547-1590) w tłumaczeniu:
Kopernik, którego widzisz przykuwa uwagę żywym obliczem. Wizerunek jego pod względem piękna osiągnął wyjątkową doskonałość: czerwone usta, piekne oczy i piękne włosy, a także szlachetne członki, naśladujące obrazy Apellesa. Mógłbys zobaczyc go jako badacza i nauczyciela jakim był, gdy polecił zatrzymać w miejscu gwiazdy i niebo i umyślił wprawić w ruch Ziemię, a także gdy umiejscowił Słońce w środku świata. Bogu najlepszemu i najwyższemu, a także ku większej chwale znamienitego męża ofiarował i dedykował ten sam, który odnowił.