Epitafium Sebastiana Trosta
Resenasowe epitafium z ok. 1578 r. znajduje się w kaplicy św. Stanisława Kostki w nawie południowej katedry Świętojańskiej.
Sebastian Trost był ławnikiem toruńskim, był wyznania protestanckiego, zmarłym w wieku 49 lat, w okresie użytkowania kościoła przez protestantów.
Sebastian Trost był ławnikiem toruńskim, był wyznania protestanckiego, zmarłym w wieku 49 lat, w okresie użytkowania kościoła przez protestantów.
Epitafium wieńczy trójkątny naczółek, na którym znajdują się trzy podstawy dla pierwotnie tu umieszczonych figur - alegorii cnót (niezachowane).
W epitafium znajdują się dwa obrazy: górny (główny) ze sceną Ukrzyżowania Chrystusa na tle rozległej panoramy Jerozolimy oraz obraz dolny (pomiędzy cokołami bocznych kolumn epitafijnych) z postaciami zmarłego (po lewej), przy którym widnieje herb rodowy, oraz najbliższej rodziny (po prawej), wszyscy w charakterystycznych dla luterańskiego patrycjatu strojach.
Po bokach krzyża Chrystusa stoją dwa krzyże złoczyńców: po duszę żałującego za grzechy skazańca po lewej przybywa z Nieba anioł, po duszę drugiego, po lewej - szatan.
Do dolnej części krzyża Zbawiciela przykuty jest szkielet oraz szatan - symbolizujące zwycięstwo Chrystusa nad grzechem i śmiercią.
W prawym dolnym rogu tego obrazu rozgrywa się scena rzucających kości o szatę Chrystusa, w lewym mężczyzna klęczący przy naczyniach i pomagający stojącemu obok zbrojnemu nabrać octu na gąbkę nabitą na włócznię.
Pod krzyżem stoją też Maria, św. Jan i kobiety.
Tło stanowi tłum konnych i pieszych świadków: po prawej stronie setnik stojący na czele wielkiego konnego oddziału zbrojnych z chorągwiami; widoczne są też postaci z turbanami na głowach, postać w strojach szlacheckich oraz postać w okularach.
Jeszcze dalej w tle wzgórza, za którymi widoczna jest panorama Jerozolimy.
Technika malarska tego obrazu wiąże się z malarstwem niderlandzkim; w kręgu kulturowym manieryzmu niderlandzkiego Toruń obecny był w okresie nowożytnym, tj. w czasie swej świetności (zobacz: Toruń w czasach świetności). Nie jest znany autor obrazu, ani miejsce jego powstania.