Most im. gen. Elżbiety Zawackiej
Najmłodszy toruński most wiślany został oddany w grudniu 2013 r., chociaż koncepcja jego wybudowania, biorąca pod uwagę różne lokalizacje, zrodziła się już w 1935 r. Autorem pomysłu budowy już wtedy kolejnego mostu był architekt miejski inż. Ignacy Tłoczek. Po II wojnie światowej temat ten był utrudniony do realizacji ze względu na utratę przez Toruń w marcu 1945 r. funkcji stolicy województwa, a co za tym idzie skierowaniem wszelkich form i działań decyzyjnych i finansowych do nowej siedziby województwa - Bydgoszczy (zobacz: Upadek Torunia. Degradacja Torunia). Do idei wrócił dopiero w 2003 r. wojewoda toruński, Bernard Kwiatkowski. Budowę rozpoczęto w 2010 r.
Rada miejska Torunia zdecydowała, że będzie on nosił imię gen. Elżbiety Zawackiej.
Konstrukcyjnie - kształtem przęseł - most ten nawiązuje do dwóch starszych mostów toruńskich. Oparty został na jednej, centralnej podporze w nurcie rzeki. Dwa przęsła łukowe (wysokości 50 m), liczące po 270 m długości każde, są obecnie najdłuższymi przęsłami tego typu w Polsce.
Wraz z drogami dojazdowymi oraz wielopoziomowym skrzyżowaniem "plac Daszyńskiego" budowa pochłonęła 753 mln zł.
Most im. Generał Elżbiety Zawackiej w Toruniu został uznany przez Kapitułę Konkursu Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej za „Dzieło Mostowe Roku 2013".
Toruńska przeprawa przez Wisłę zwyciężyła w kategorii obiektów „o nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych, dobrze wpisujących się w otoczenie". Konstrukcją mostową roku został największy most łukowy w Polsce, o rekordowej rozpiętości dwóch przęseł łukowych, z których każde liczy 270 m długości.
Toruńska przeprawa przez Wisłę zwyciężyła w kategorii obiektów „o nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych, dobrze wpisujących się w otoczenie". Konstrukcją mostową roku został największy most łukowy w Polsce, o rekordowej rozpiętości dwóch przęseł łukowych, z których każde liczy 270 m długości.