Sąd Ostateczny, A. Möller
Malowidło tablicowe w kościele św. Jakuba na Nowym Mieście w Toruniu jest obecnie umieszczone na ścianie północnej w prezbiterium. Powstało w czasie, gdy kościół św. Jakuba był świątynią protestancką.
Obraz został namalowany w 1603 r. przez wybitnego malarza manierystycznego, Antona Möllera (1563-1611) w czasie jego pobytu w Toruniu, którego głównym powodem było wykonanie malarskiej dekoracji stropu Sali Rady (Senatu) w Ratuszu Staromiejskim. Ta dekoracja wprawdzie nie zachowała się (zniszczona w czasie szwedzkiego ostrzeliwania Torunia w 1703 r.), jednak jest szczegółowo znana z zachowanych opisów i świadczy o wybitnym poziomie artystycznym oraz kultywowaniu idei miasta-republiki i cnót starorzymskich w przedrozbiorowym Toruniu (więcej o tym: Respublica Thorunensia - wielkie miasto pruskie).
Obraz Sąd Ostateczny jest wzorowany na rycinie Johanna Sadelera wg Christopha Schwartza z ok. 1589-1590 r.
Przedstawia ukazującego rany Chrystusa Sędziego zasiadającego na tęczy z kulą ziemską u swoich stóp.
Wyżej anioły trzymające symbole Męki Pańskiej, niżej inne dmą w trąby obwieszczając Sąd Ostateczny.
Na dole zmarli powstający z grobów, jedni zabierani do życia wiecznego, inni pełni rozpaczy na wieczne potępienie.
W centrum dolnej części archanioł w otoczeniu promienistym chwyta za rękę młodą kobietę i zabiera do raju.