Cyborium z kościoła św. Jakuba
Srebrne cyborium datowane jest na 4. ćw. XIV w. Pochodzi z kościoła św. Jakuba na Nowym Mieście w Toruniu. Obecnie eksponowane jest w Muzeum Diecezjalnym w Toruniu.
Wykonane przez złotników toruńskich (o złotnictwie toruńskim średniowiecznym tutaj) lub sprowadzone przez Krzyżaków z Kolonii.
Cyborium należy do dzieł wysokiej klasy artystycznej.
Ma formę 6-bocznej puszki, której ścianki dekorowane są rytowanymi scenami z życia Marii - od Zwiastowania, poprzez Nawiedzenie, Boże Narodzenie po Pokłon Trzech Króli.
Oryginalnie przedstawione sceny były kolorowe - ścianki pokrywała barwna emalia (w typie toskańskim, znanym od 1290 r.), co wzmagało efekt wizualny i artystyczny, a dodatkowo wprowadzało też efekt światłocieniowy poprzez zróżnicowaną grubość warstwy szkliwa. Dziś niewielki fragment zielonej emalii zachował się m.in. w scenie Bożego Narodzenia. Taki emalierski sposób zdobienia to jedyny znany przykład dekoracji na terenie dawnego państwa krzyżackiego. To dodatkowo świadczy o unikatowości i wartości tego zabytku.
Wyjątkowość sceny Bożego Narodzenia polega też na przedstawieniu postaci Dzieciątka, które wychyla się w kierunku postaci św. Józefa.
Pokrywa o formie gładkiej, 6-bocznej iglicy zwieńczona jest odlewem - grupą Ukrzyżowania z postaciami Matki Boskiej Bolesnej i św. Jana Ewangelisty umieszczonymi na odrostach drzewa krzyża.
Stopa i trzon zostały dodane później - na przełomie XVIII i XIX w.
Wykonane przez złotników toruńskich (o złotnictwie toruńskim średniowiecznym tutaj) lub sprowadzone przez Krzyżaków z Kolonii.
Cyborium należy do dzieł wysokiej klasy artystycznej.
Ma formę 6-bocznej puszki, której ścianki dekorowane są rytowanymi scenami z życia Marii - od Zwiastowania, poprzez Nawiedzenie, Boże Narodzenie po Pokłon Trzech Króli.
Oryginalnie przedstawione sceny były kolorowe - ścianki pokrywała barwna emalia (w typie toskańskim, znanym od 1290 r.), co wzmagało efekt wizualny i artystyczny, a dodatkowo wprowadzało też efekt światłocieniowy poprzez zróżnicowaną grubość warstwy szkliwa. Dziś niewielki fragment zielonej emalii zachował się m.in. w scenie Bożego Narodzenia. Taki emalierski sposób zdobienia to jedyny znany przykład dekoracji na terenie dawnego państwa krzyżackiego. To dodatkowo świadczy o unikatowości i wartości tego zabytku.
Wyjątkowość sceny Bożego Narodzenia polega też na przedstawieniu postaci Dzieciątka, które wychyla się w kierunku postaci św. Józefa.
Pokrywa o formie gładkiej, 6-bocznej iglicy zwieńczona jest odlewem - grupą Ukrzyżowania z postaciami Matki Boskiej Bolesnej i św. Jana Ewangelisty umieszczonymi na odrostach drzewa krzyża.
Stopa i trzon zostały dodane później - na przełomie XVIII i XIX w.