Architektura Torunia
w przygotowaniu
Stylowo zabytkowa (przedrozbiorowa) architektura toruńska należy do sztuki północnoeuropejskiej, zwłaszcza zaś jej kręgu obejmującego całe południowe wybrzeże Morza Północnego i Bałtyku, od Flandrii aż po Rygę.
To właśnie architektura gotycka, manierystyczna i barokowa jest tym elementem, który najbardziej decyduje o wyjątkowej atrakcyjności turystycznej i historycznej Torunia.
Gotycka architektura jest reprezentowana w Toruniu wieloma doskonałymi przykładami, dzięki którym miasto cieszy się dziś opinią najbogatszego zespołu średniowiecznego budownictwa mieszczańskiego w Polsce i jednego z najbogatszych w Europie.
O artystycznym pejzażu Torunia, Ziemi Chełmińskiej i Pomorza decyduje bez wątpienia architektura gotycka. Jej szczególny rozkwit rozpoczął się wraz ze wczesnogotyckimi inwestycjami budowlanymi w Toruniu w drugiej i trzeciej ćwierci XIII wieku, kiedy to budowano mury miejskie, nieistniejący już dziś Kościół św. Mikołaja Dominikanów czy zamek krzyżacki (najwcześniejszy zamek w państwie krzyżackim, różniący się od późniejszych budowanych w klasycznym typie układu regularnego). Jednocześnie te wymienione budowle w Toruniu (oraz kościoły dominikańskie w Gdańsku, Elblągu i Chełmnie a także katedra w Chełmży) były pierwszymi murowanymi w tym stylu powstałymi na Pomorzu.
Gotyk północny
- masywność ścian i struktur,
- oszczędne stosowanie elementów zdobniczych,
- użycie glazurowanej, kolorowej cegły,
- stosowanie ozdobnych szczytów,
- stosowanie dekoracyjnych sklepień gwiaździstych.
Najstarsze malowidła tego terenu (połowa XIV wieku) znajdują się w toruńskiej Katedrze Świętojańskiej i Kościele św. Jakuba. Najznakomitszym dziełem jest zespół monumentalnych malowideł w toruńskim Kościele Mariackim z drugiej połowy XIV wieku. Dzieła te powstały w okresie panowania stylu międzynarodowego - zwanego na ziemiach Europy Środkowej pięknym - i silnych kontaktów ze sztuką czeską, flandryjską i północnoniemiecką.
Manieryzm niderlandzki
W Toruniu najbardziej interesującą inwestycją z początku XVII wieku była przebudowa i rozbudowa Ratusza Staromiejskiego przez wybitnego architekta, Antona van Obberghena, który dostosował się do gotyckiej struktury elewacji tworząc manierystyczne elementy (szczyty na osiach każdej z czterech elewacji, narożne wieżyczki) i ornamenty, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Więcej o tym tutaj.
Barok i Rokoko
W Toruniu specyficzną grupę tworzą bogate fasady z końca XVII wieku zdobione dekoracją sztukatorską z girland i festonów o motywach liściasto-kwiatowych. Ta italianizująca forma przywędrowała być może ze Śląska, ale dopiero w Toruniu osiągnęła szczególny rozwój i stała się charakterystyczną dla miasta, często nazywaną "barokiem toruńskim".
W ten sposób opracowano np. fasady Pałacu Dąmbskich czy Kamienicy Pod Gwiazdą, która dziś jest najokazalszym i najlepiej zachowanym barokowym domem mieszczańskim w środkowej i północnej Europie.
W latach 30. XVIII wieku bogaci przedstawiciele toruńskiej elity patrycjuszowskiej rozpoczęli wznoszenie późnobarokowych i rokokowych reprezentacyjnych, okazałych 2-, 3-kondygnacyjnych pałaców miejskich oraz przedmiejskich willi otoczonych wspaniałymi ogrodami. Niestety żaden z nich w pierwotnej formie nie zachował się (patrz: Pałace patrycjuszowskie). W tym czasie w Toruniu czynni byli głównie dwaj architekci: Saksończyk Jan Adam Bähr i Włoch, rajca toruński Giovanni Battista Cocchi.
Klasycyzm i neostyle
Klasycyzm najpowszechniej opanował fasady przebudowywanych toruńskich kamienic dawnych patrycjuszowskich.
Secesja
Styl dworkowy
Budynki takie powstawały w tym czasie w różnych dzielnicach Torunia, najwięcej na Przedmieściu Bydgoskim.
Toruń - obok Gdyni - posiadał najlepsze warunki rozwoju budownictwa. Dlatego architektura międzywojennego modernizmu Torunia to interesujący i bogaty przegląd ówczesnych tendencji i postaw estetycznych, a wśród wybudowanych obiektów można
znaleźć wiele realizacji o wysokim poziomie architektonicznym.
Budynki publiczne to głównie modernizm w klasycystycznym charakterze. W ten sposób projektował zwłaszcza Kazimierz Ulatowski (najwybitniejszy toruński architekt międzywojnia, radca budowlany urzędu miasta), a przykładami są: Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych na Przedmieściu Bydgoskim, kościół pw. Chrystusa Króla na Mokrem, Miejska Przychodnia Specjalistyczna na Przedmieściu Chełmińskim, Hala wystawowa na Przedmieściu Bydgoskim, Dyrekcja Dróg Wodnych na Przedmieściu Bydgoskim.