Pałac Lubostroń

• 62 km na zach. od Torunia (zobacz dojazd >>>)
• wieś, pałac klasycystyczny
• klasyfikacja atrakcyjności turystycznej:

• wieś, pałac klasycystyczny
• klasyfikacja atrakcyjności turystycznej:


Zwiedzanie:
Godziny otwarcia: od poniedziałku do soboty 9-15, niedziela: 12-17
Ceny biletów (2023 r.): normalny: 10,00 zł, ulgowy: 7,00 zł
Zwiedzanie ekspozycji wraz z przewodnikiem (50 zł) dostępne jest od wtorku do niedzieli o pełnych godzinach. Ostatnie zwiedzanie rozpoczyna się godzinę przed zamknięciem Pałacu.
Godziny otwarcia: od poniedziałku do soboty 9-15, niedziela: 12-17
Ceny biletów (2023 r.): normalny: 10,00 zł, ulgowy: 7,00 zł
Zwiedzanie ekspozycji wraz z przewodnikiem (50 zł) dostępne jest od wtorku do niedzieli o pełnych godzinach. Ostatnie zwiedzanie rozpoczyna się godzinę przed zamknięciem Pałacu.
W pałacu odbywają się różne imprezy okolicznościowe (np. wesela, konferencje, komunie) i imprezy zamknięte. W tym czasie pałac jest wyłączony ze zwiedzania.
Informacje: tel. 695 929 786
Wieś położona między Żninem a Łabiszynem (23 km na płn.-wsch. od Biskupina, 61 km na zach. od Torunia). Znajduje się tu jeden z najładniejszych pałaców klasycystycznych w Polsce.
Pałac wzniesiony został w latach 1795-1800 przez hrabiego Fryderyka Skórzewskiego na obszarze folwarku Piłatowo, którego nazwę na obecną Skórzewski zmienił w 1800 r. ("sercu lube ustronie"). Projektantem był wybitny architekt doby stanisławowskiej, Stanisław Zawadzki, który projektując siedzibę Skórzewskich sięgnął po znany projekt włoskiego twórcy XVI-wiecznego, Andrea Palladio.
Pałac na rzucie kwadratu z 3-kondygnacyjną rotundą pośrodku, nakrytą kopułą na wysokim tamburze. Kopułę wieńczy wysoki posąg Atlasa z końca XIX w., dźwigający kulę ziemską.
Pałac wzniesiony został w latach 1795-1800 przez hrabiego Fryderyka Skórzewskiego na obszarze folwarku Piłatowo, którego nazwę na obecną Skórzewski zmienił w 1800 r. ("sercu lube ustronie"). Projektantem był wybitny architekt doby stanisławowskiej, Stanisław Zawadzki, który projektując siedzibę Skórzewskich sięgnął po znany projekt włoskiego twórcy XVI-wiecznego, Andrea Palladio.
Pałac na rzucie kwadratu z 3-kondygnacyjną rotundą pośrodku, nakrytą kopułą na wysokim tamburze. Kopułę wieńczy wysoki posąg Atlasa z końca XIX w., dźwigający kulę ziemską.
Historia wspomnianego Piłatowa sięga XIV w., kiedy to było własnością rycerską, m.in. Bogusława z Piłatowa (1369 r.), Tomasza z Pakości (przed 1420 r.), Augustyna z Wrzącej (po 1420 r.), Stanisława Latalskiego herbu Prawdzic (przed 1598 r.), po 1613 r. możnowładczych rodów Czarnkowskich herbu Nałęcz, Opalińskich herbu Łodzia i Gembickich herbu Nałęcz. W 1764 r. dobra te zakupił od Gembickich generał wojsk koronnych Franciszek Skórzewski, powiększając w ten sposób swoje dobra szubińskie i margonińskie. W posiadaniu Skórzewskich pozostały aż do 1939 r.
Pałac w Lubostroniu od 2023 r. jest jednym z kilku w województwie kujawsko-pomorskim obiektów uznanych za Pomnik Historii. Jego wyjątkowość polega przede wszystkim na tym, że jest to - obok odbudowanej w 1964 r. warszawskiej „Królikarni” Dominika Merliniego - najwybitniejszy w Polsce zachowany w oryginale przykład nawiązujący do słynnej włoskiej realizacji „Villa Rotonda” w Vicenzy autorstwa Andrea Palladio.
Od frontu pałac posiada szerokie schody i wysunięty przed lico budynku ośmiokolumnowy portyk w wielkim porządku, do budowy którego użyto kamiennych baz i głowic przeznaczonych pierwotnie do niezrealizowanego w Warszawie kościoła Opatrzności Bożej, mającego być votum narodu za Konstytucję 3 Maja. Pozostałe fasady posiadają czterokolumnowe portyki przyścienne. Historyczny wydźwięk posiadają rzeźby umieszczone w naczółkach portyków: od frontu – herby fundatorów, od strony ogrodowej – "Chronos niszczący czas", od północy - "Orzeł i Pogoń", zaś od południa "Pszczoły" - ówczesne godło Francuzów – symbol nadziei, jaką wiązano z Napoleonem.
W portal główny pałacu wkomponowana jest tablica z dewizą fundatora - cytatem z "Georgik" Wergiliusza: "Hic secura quies et necesia fellare vita" (Tu bezpieczeństwo przed niebezpieczeństwami życia). Na fryzie tympanonu portyku umieszczono napis: "Sibi amicitiae et posteris MDCCC" (Sobie, przyjaciołom i potomnym 1800), nad którym w tympanonie płaskorzeźbione herby Fryderyka Skórzewskiego (Drogosław) i jego żony, z Garczyńskich.
Wnętrze rozplanowane w układzie krzyżowym. W centrum, bezpośrednio pod kopułą na wysokim tamburze, monumentalna, trzykondygnacyjna sala rotundowa, wsparta na ośmiu kolumnach w porządku korynckim. Sala rotundowa pałacu w Lubostroniu jest zaliczana do najwspanialszych w Polsce wnętrz klasycystycznych.
Wewnątrz prace sztukatorskie powierzył hrabia Skórzewski znanemu rzeźbiarzowi Michałowi Ceptowiczowi. Pod kopułą sali rotundowej umieszczony został fryz figuralny przedstawiający antyczny pochód ofiarny, a poniżej cztery płaskorzeźby przedstawiające: 1) królową Jadwigę przyjmującą w niedalekim Inowrocławiu posłów krzyżackich z Konradem von Jungingenem, 2) zwycięstwo wojsk polskich nad Krzyżakami w bitwie pod Koronowem w 1410 r., 3) króla Władysława Łokietka znajdującego Floriana Szarego na polu bitwy pod niedalekimi Płowcami w 1331 r., oraz 4) króla Prus Fryderyka II Wielkiego i Marię Skórzewską oglądających plany budowy nowych śluz na Kanale Bydgoskim.
Ta dekoracja salonu powstała w czasach zaboru pruskiego i sugeruje zainteresowanie właścicieli stosunkami polsko-niemieckimi, zapewne z podkreśleniem kontekstu równego partnerstwa obu państw w dziele tworzenia historii i cywilizacji tych kujawsko-pałuckich terenów.
Ta dekoracja salonu powstała w czasach zaboru pruskiego i sugeruje zainteresowanie właścicieli stosunkami polsko-niemieckimi, zapewne z podkreśleniem kontekstu równego partnerstwa obu państw w dziele tworzenia historii i cywilizacji tych kujawsko-pałuckich terenów.
Do oryginalnego wyposażenia należy wielki, mosiężny, klasycystyczny żyrandol.
Posadzka sali rotundowej została misternie ułożona z różnokolorowego drewna, w jej środkowym rondzie umieszczono wizerunek herbu Królestwa Polskiego (Orła) i herbu Księstwa Litewskiego (Pogoni).
Pozostałe pomieszczenia na parterze (jadalnia, gabinety, biblioteka, salon „ogrodowy”, salonik) rozplanowane w układzie krzyżowym wokół rotundy, z którą część z nich ma bezpośrednie połączenie.
Prace malarskie w ich wnętrzach powierzył hrabia Skórzewski profesorowi uniwersytetu wileńskiego Franciszkowi Smuglewiczowi i jego bratu Antoniemu – twórcom dekoracji Zamku Ujazdowskiego w Warszawie.
Prace malarskie w ich wnętrzach powierzył hrabia Skórzewski profesorowi uniwersytetu wileńskiego Franciszkowi Smuglewiczowi i jego bratu Antoniemu – twórcom dekoracji Zamku Ujazdowskiego w Warszawie.
Lubostroń stał się ostoją myśli patriotycznej i życia narodowego w okresie zaboru niemieckiego. U Skórzewskich gościły wybitne postaci: Józef Wybicki, Stefan Garczyński, Erazm Rykaczewski, ksiądz Ignacy Polkowski, pułkownik Kazimierz Mielęcki, prezydent RP Ignacy Mościcki oraz członkowie znamienitych rodów: Radziwiłłowie, Czartoryscy, Lubomirscy, Braniccy, Czetwertyńscy.
Poza pałacem budynki pozostałe: oficyna (tzw. Stary Pałac, z końca XVIII w., z ryzalitem zwieńczonym trójkątnym frontonem), budynek stajni i wozowni pałacowych, zabudowania gospodarcze.
Całość otoczona parkiem krajobrazowym w stylu angielskim o powierzchi ok. 40 ha z urozmaiconym drzewostanem, dalej malownicze łąki siegające brzegów Noteci.
Całość otoczona parkiem krajobrazowym w stylu angielskim o powierzchi ok. 40 ha z urozmaiconym drzewostanem, dalej malownicze łąki siegające brzegów Noteci.

W czasie II wojny światowej cenne meble, zbiory malarskie, porcelany, wspaniałe zbiory biblioteczne pałacu uległy zniszczeniu i rozproszeniu, a rezydencję władze niemieckie przeznaczyły na siedzibę gauleitera Kraju Warty Artura Greisera, do 1944 r. funkcjonowała prawdopodobnie jako oficerski ośrodek wypoczynkowy i rehabilitacyjny.
W okresie PRL funkcjonowało tu Państwowe Gospodarstwo Rolne i ośrodek wypoczynkowy Funduszu Wczasów Pracowniczych.
W okresie PRL funkcjonowało tu Państwowe Gospodarstwo Rolne i ośrodek wypoczynkowy Funduszu Wczasów Pracowniczych.