Toruńskie mosty na Wiśle

 
Najstarszą formą przeprawy przez Wisłę w Toruniu był bród oraz prom uruchomiony w miejscu starej przeprawy zlokalizowanej przed obecną Bramą Mostową. Z przeprawy tej korzystali przede wszystkim kupcy udający się szlakami handlowymi prowadzącymi na południe - na Śląsk, Węgry, do Westfalii, Saksonii, Krakowa, Lwowa i in.
Prawo swobodnego przewozu przez Wisłę otrzymał Toruń juz w przywileju lokacyjnym w 1233 r. Był to bardzo istotny przywilej, nieczęsto nadawany miastom przez władców - pozwalał bowiem czerpać dochody z przeprawy. Krzyżacy zastrzegli sobie jedynie prawo niepobierania przez Toruń opłat od wszystkich braci zakonu, osób pozostających na ich utrzymaniu oraz przedstawicieli innych zakonów. Przywilej ten jednak Toruń utracił w 1251 r. (odnowienie przywileju lokacyjnego), po tym jak Krzyżacy spostrzegli jego intratność.
 
Pierwszą wzmiankę o moście pontonowym na Wiśle w Toruniu, zastępującym funkcjonujący dotąd prom, odnotowujemy pod rokiem 1433 r. Z kolei z okresu polsko-krzyżackiej wojny 13-letniej pochodzi informacja, że po moście toruńskim dwukrotnie - w listopadzie 1454 r. i w październiku 1455 r. przeprawiał się król Kazimierz Jagiellończyk, zmierzający przeciwko Krzyżakom.
Most ten był wielokrotnie niszczony przez powodzie, dlatego w 2. poł. XV w. podjęto starania o budowę mostu stałego. Ich efektem był przywilej wystawiony przez króla Jana Olbrachta 9 lipca 1495 r. Na jego mocy powstał w 1500 r. najdłuższy most w Królestwie Polskim i drugi stały most na Wiśle (po moście krakowskim) >>>
Most ten przechodził burzliwe dzieje, był często zrywany przez krę i powodzie i palony w czasie działań wojennych. Po każdej katastrofie był jednak odbudowywany i funkcjonował najdłużej ze wszystkich mostów dawnej Rzeczypospolitej. Ostatecznie spłonął po 377 latach funkcjonowania, w 1877 r. i nie został odbudowany, wobec powstania 4 lata wcześniej nowego mostu (obecnie kolejowego). W 1934 r. zbudowano nastepny most - im. marsz. Józefa Piłsudskiego. Kolejny powstał dopiero w 2013 r. (most im. gen. Elżbiety Zawackiej), gdy tymczasem w 1998 r. oddano most im. Armii Krajowej, będący częścią powstałej później autostrady A1.
Fotografia obok: widok z Góry św. Jakuba z okresu między 1873 a 1877 r. z widokiem na nowy most stalowy (na pierwszym planie) i stary most drewniany w tle.
 
 
  • drukuj
  • poleć artykuł
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


pozostało znaków:   napisałeś znaków:

Kontakt

tel. 56 621 02 32
biuro@toruntour.pl
formularz kontaktowy
 
 
   
Właścicielem i operatorem Toruńskiego Portalu Turystycznego funkcjonującego pod domeną toruntour.pl jest Toruński Serwis Turystyczny, Toruń, ul. Rabiańska 3 (mapa), tel. 66 00 61 352, NIP: 8791221083.
Materiały zawarte w Toruńskim Portalu Turystycznym www.toruntour.pl należą do ich autorów lub właściciela serwisu i są objęte prawami autorskimi od momentu powstania Portalu w 2015 r. Wszelkie wykorzystywanie w całości lub we fragmentach zawartych informacji bez zgody Wydawcy Serwisu jest zabronione.
Polityka cookies
 
Jeżeli chcesz opublikować swój artykuł lub napisać do Toruńskiego Portalu Turystycznego ponieważ gdzieś do tekstu wkradł się błąd, chcesz nawiązać współpracę lub po prostu przekazać swoją opinię, możesz to zrobić używając adresu mailowego biuro@toruntour.pl. Żadna wiadomość nie pozostanie bez odpowiedzi!
 
Zostań naszym patronem. Poznaj szczegóły i możliwości tutaj