Madonna ze Świerczynek
Dla ołtarza głównego w kościele w podtoruńskich Świerczynkach została około roku 1500 wykonana rzeźba Matki Bożej z Dzieciątkiem. Ta drewniana figura powstała w kręgu oddziaływania toruńskiego mistrza tryptyku św. Wolfganga, jest przedstawieniem w typie ikonograficznym Regina Coeli (Królowa Niebios), nawiązuje jednak też do Niewiasty Apokaliptycznej z opisu Objawienia św. Jana Ewangelisty.
Maria stoi na sierpie księżyca, trzymając oburącz nagiego małego Jezusa. Ubrana jest czerwoną suknię, na niej luźny, obszerny płaszcz obrzeżony złotą lamówką i ozdobiony złotymi gwiazdami; poły płaszcza swobodnie opadają, mnąc się i wywijając podszewką na zewnątrz. U dołu podtrzymują je dwaj aniołowie. Bryła jest głęboko drążona, czego konsekwencją są intensywne efekty światłocieniowe oraz wyraźne oddzielenie dwu warstw: trzonu-ciała oraz powłoki-płaszcza. Przód figury jest przesłonięty lewą połą płaszcza, gdyż Maria unosi ją prawą dłonią, na której trzyma Chrystusa. Długi koniec poły w kształcie języka opada lekkim ukosem, widzimy go od strony podszewki.
Kształt i rysy twarzy, dukt draperii oraz całościowa koncepcja rzeźby przypominają Madonnę w retabulum we Fromborku.
U stóp Marii, stojącej na półksiężycu, znajdują się dwie drobne figurki aniołów o złotych skrzydłach i włosach, ubrane w zielone sukienki.
Pierwotnie Madonna stała najpewniej w centrum gotyckiego, niezachowanego retabulum szafiastego o dość głębokim korpusie (przypominającym toruński ołtarz św. Wolfganga), lub w centralnej niszy ołtarza, naśladującego dawny typ Viereraltar (jak poliptyk fromborski wykonany przez tego samego mistrza). W XVII w. średniowieczny ołtarz został zastąpiony nowym, manierystycznym, a w 1696 r. obecnym ołtarzem barokowym. Każdy z nich jednak w centralnym swym miejscu mieścił tę gotycką rzeźbę.
Zapewne przy okazji przenosin do obecnej nastawy ołtarzowej postaci Madonny i Dzieciątka zostały ukoronowane i odziane w srebrną sukienkę, którą wraz z koronami zdjęto przy okazji niedawnej renowacji, odsłaniającej po ponad 300 latach oryginalny i dobry poziom artystyczny tego dzieła.
Bliską analogię dla rzeźby w Świerczynkach stanowi pod względem strukturalnym i kompozycyjnym Maria z Dzieciątkiem z Ołomuńca, zwana Primavesi-Madonna, z około 1480–1490 r., znajdująca się obecnie w Moravská galerie w Brnie), przypisywana artyście wykształconemu nad Górnym Renem w orbicie oddziaływania sztuki Mikołaja z Lejdy.