Madonna ze Świerczynek

Dla ołtarza głównego w kościele w podtoruńskich Świerczynkach została około roku 1500 wykonana rzeźba Matki Bożej z Dzieciątkiem. Ta drewniana figura powstała w kręgu oddziaływania toruńskiego mistrza tryptyku św. Wolfganga, jest przedstawieniem w typie ikonograficznym Regina Coeli (Królowa Niebios), nawiązuje jednak też do Niewiasty Apokaliptycznej z opisu Objawienia św. Jana Ewangelisty.
Maria stoi na sierpie księżyca, trzymając oburącz nagiego małego Jezusa. Ubrana jest czerwoną suknię, na niej luźny, obszerny płaszcz obrzeżony złotą lamówką i ozdobiony złotymi gwiazdami; poły płaszcza swobodnie opadają, mnąc się i wywijając podszewką na zewnątrz. U dołu podtrzymują je dwaj aniołowie. Bryła jest głęboko drążona, czego konsekwencją są intensywne efekty światłocieniowe oraz wyraźne oddzielenie dwu warstw: trzonu-ciała oraz powłoki-płaszcza. Przód figury jest przesłonięty lewą połą płaszcza, gdyż Maria unosi ją prawą dłonią, na której trzyma Chrystusa. Długi koniec poły w kształcie języka opada lekkim ukosem, widzimy go od strony podszewki.
Kształt i rysy twarzy, dukt draperii oraz całościowa koncepcja rzeźby przypominają Madonnę w retabulum we Fromborku.
U stóp Marii, stojącej na półksiężycu, znajdują się dwie drobne figurki aniołów o złotych skrzydłach i włosach, ubrane w zielone sukienki.

Pierwotnie Madonna stała najpewniej w centrum gotyckiego, niezachowanego retabulum szafiastego o dość głębokim korpusie (przypominającym toruński ołtarz św. Wolfganga), lub w centralnej niszy ołtarza, naśladującego dawny typ Viereraltar (jak poliptyk fromborski wykonany przez tego samego mistrza). W XVII w. średniowieczny ołtarz został zastąpiony nowym, manierystycznym, a w 1696 r. obecnym ołtarzem barokowym. Każdy z nich jednak w centralnym swym miejscu mieścił tę gotycką rzeźbę.
Zapewne przy okazji przenosin do obecnej nastawy ołtarzowej postaci Madonny i Dzieciątka zostały ukoronowane i odziane w srebrną sukienkę, którą wraz z koronami zdjęto przy okazji niedawnej renowacji, odsłaniającej po ponad 300 latach oryginalny i dobry poziom artystyczny tego dzieła.

Bliską analogię dla rzeźby w Świerczynkach stanowi pod względem strukturalnym i kompozycyjnym Maria z Dzieciątkiem z Ołomuńca, zwana Primavesi-Madonna, z około 1480–1490 r., znajdująca się obecnie w Moravská galerie w Brnie), przypisywana artyście wykształconemu nad Górnym Renem w orbicie oddziaływania sztuki Mikołaja z Lejdy.

  • drukuj
  • poleć artykuł
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


pozostało znaków:   napisałeś znaków:

Kontakt

tel. 56 621 02 32
biuro@toruntour.pl
formularz kontaktowy
 
 
   
Właścicielem i operatorem Toruńskiego Portalu Turystycznego funkcjonującego pod domeną toruntour.pl jest Toruński Serwis Turystyczny, Toruń, ul. Rabiańska 3 (mapa), tel. 66 00 61 352, NIP: 8791221083.
Materiały zawarte w Toruńskim Portalu Turystycznym www.toruntour.pl należą do ich autorów lub właściciela serwisu i są objęte prawami autorskimi od momentu powstania Portalu w 2015 r. Wszelkie wykorzystywanie w całości lub we fragmentach zawartych informacji bez zgody Wydawcy Serwisu jest zabronione.
Polityka cookies
 
Jeżeli chcesz opublikować swój artykuł lub napisać do Toruńskiego Portalu Turystycznego ponieważ gdzieś do tekstu wkradł się błąd, chcesz nawiązać współpracę lub po prostu przekazać swoją opinię, możesz to zrobić używając adresu mailowego biuro@toruntour.pl. Żadna wiadomość nie pozostanie bez odpowiedzi!
 
Zostań naszym patronem. Poznaj szczegóły i możliwości tutaj