Poczet Królów Polskich
Poczet królów polskich w Sali Królewskiej toruńskiego Ratusza Staromiejskiego to cenny zespół wizerunków polskich monarchów. 18 najstarszych portretów wykonano za życia króla Władysława IV Wazy, z fundacji toruńskiej Rady przed 1645 r.
Jest to najstarszy w Polsce zespół portretów królów Polski.
Jest to najstarszy w Polsce zespół portretów królów Polski.
Toruński zespół 24 portretów królów Polski, eksponowany w Sali Królewskiej Ratusza Staromiejskiego to cenny zespół wizerunków polskich monarchów.
Jego wyjątkowa wartość i ranga opiera się na kilku faktach:
Jego wyjątkowa wartość i ranga opiera się na kilku faktach:
- jest to najstarszy w Polsce zespół portretów królów Polski,
- 18 portretów (z czego zachowało się 13) wykonano za życia króla Władysława IV Wazy, z fundacji toruńskiej Rady, najprawdopodobniej przed 1645 r. - dla uświetnienia obrad Colloquium Charitativum, zorganizowanych z inicjatywy m.in. tego króla,
- portret króla Władysława IV Wazy został wykonany z natury, odznacza się więc szczególnie realistycznym ujęciem,
- portrety kolejnych władców były wykonywane sukcesywnie na bieżąco, za życia aktualnie panujących, stąd ich realizm jest większy niż idealistycznie przedstawione portrety ze znanych pocztów Matejki i Bacciarellego,
- poczet stanowi świadectwo przywiązania Torunia do Polski, a zwłaszcza jej królów: patrycjat toruński nie lubił szlachty ani szlacheckiej Rzeczypospolitej, ale okazywał swe przywiązanie i wierność królowi, który był dla nich symbolem państwa polskiego w okresie nowożytnej Respublicae Thorunensis.
18 najstarszych portretów powstało w jednym warsztacie toruńskim, ale przez trzech różnych artystów, skupionych w tutejszym cechu malarskim; niestety nie są oni znani z nazwiska.
W skład zespołu wchodzi także owalny portret ostatniego króla, Stanisława Augusta Poniatowskiego, z 1783 r., który Rada toruńska otrzymała w darze od samego monarchy; wykonawcą dzieła był artysta z warsztatu nadwornego malarza królewskiego: Marcello Bacciarellego.
Pięć z dawnych 18 portretów królewskich uległo zniszczeniu w 1703 r. w czasie szwedzkiego bombardowania Torunia w okresie wojny północnej. Dlatego w 1828 r. Rada Miejska zamówiła u malarza toruńskiego Jana Jacobiego w celu uzupełnienia kolekcji portrety: Bolesława Chrobrego, Kazimierza Odnowiciela, Bolesława Krzywoustego, Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego. Zostały one wykonane wzorując się na wizerunkach wykonanych przez Marcella Bacciarellego dla Zamku Królewskiego w Warszawie.