Epitafium Mochingerów
Dzieło zostało wykonane w stylu manieryzmu niderlandzkiego - charakterystycznym dla protestanckiego Torunia okresu nowożytnego. Znajduje się na zachodnim południowym filarze międzynawowym w toruńskim kościele Mariackim.
W zwieńczeniu widoczne dwa tonda z herbami Mochingerów (po lewej) i Strobandów. Herbom towarzyszą alegoryczne figury alegoryczne Wiary, Nadziei i Miłości.
W środkowej części obraz ze sceną Wskrzeszenia Łazarza, ukazaną w ciemnym wnętrzu skalnej pieczary, pełniącej funkcję grobowca. Przez wejście widać rozległy krajobraz i dalsze postaci spieszące obejrzeć niecodzienne wydarzenie.
Po bokach obrazu rzeźbione figury kariatyd przedstawiających Mądrość i Sprawiedliwość.
Obraz dolny przedstawia klęczących członków rodziny Mochingerów (naprzeciw siebie Katarzyna ze Strobandów (zm. 1604) i Martin Mochinger (1537-1590), za którym klęczą synowie). Całość obramowana jest kotarami, zza których wyłania się wnętrze kościoła. Postaci ukazane zostały we współczesnych strojach z charakterystycznymi białymi kryzami (zobacz: Jak ubierali się dawni torunianie).
Martin Mochinger był synem burmistrza, który kształcił się na uczelniach w Królewcu, Lipsku i Tybindze. Był toruńskim lekarzem miejskim, ławnikiem staromiejskim, rajcą, a od 1573 r. pełnił funkcję burmistrza i prezydenta Torunia oraz burgrabiego królewskiego w Toruniu. Od króla Zygmunta III Wazy otrzymał tytuł szlachecki. Zasłynął także z tego, iż swój księgozbiór przekazał na rzecz słynnej toruńskiej uczelni półwyższej - Gimnazjum Akademickiego. Jego małżonka – wspomniana Katarzyna ze Storbandów, była córką burmistrza Johanna Strobanda i Małgorzaty z Eskenów. Ona także zapisała się w historii Torunia jako darczyńca na rzecz oświaty, bowiem przekazała znaczną sumę pieniędzy na rzecz bursy akademickiej.
Obraz Martina Mochingera z ok. 1600 r. wisi w galerii Toruńskiego Portretu Mieszczańskiego w Sali Wielkiej Ratusza Staromiejskiego.