Parking pod mostem Piłsudskiego

Parking pod mostem Piłsudskiego do czasu przebudowy ul. Bulwar Filadelfijski (2022-2024) i zmniejszenia jego powierzchni parkingowej był elementem niemal idealnego rozwiązania w zakresie współczesnych zasad organizacji ruchu samochodowego w centrach miast, bo był jednym z – bardzo nielicznych niestety - parkingów na obrzeżach historycznego centrum Torunia, służącym odciążeniu i zminimalizowaniu ruchu samochodowego i parkowania w obrębie obszaru UNESCO.
O nadmiarze ruchu samochodowego w obszarze objętym wpisem na Listę UNESCO, o konieczności wyprowadzenia nadmiaru tego ruchu i o konieczności tworzenia w Toruniu parkingów wokół obszaru objętego wpisem na Listę UNESCO mówi m.in. raport z 2006 r. Tymczasem w Toruniu lekceważy się zalecenia UNESCO w sprawie ruchu samochodowego w obszarze objętym wpisem i od tego czasu nie realizuje się zapisów tego raportu, bo nie usuwa się nadmiaru samochodów z obszaru, a wręcz przeciwnie: tworzy miejsca postojowe w takich lokalizacjach obszaru, w których dotąd tych miejsc nie było - wciska się jeszcze więcej samochodów w obszar objęty wpisem.
Teraz z kolei doszło do kolejnej patologicznej i niezrozumiałej sytuacji - zmniejszenia powierzchni wygodnego i niezwykle potrzebnego parkingu pod mostem Piłsudskiego. Czyli zamiast realizować zapisy z ww raportu - ignoruje się je, a nawet działa wprost przeciwnie do nich!
Likwidacja tak dużej powierzchni parkingu pod mostem Piłsudskiego to działanie całkowicie wbrew temu raportowi oraz wbrew współczesnym sposobom zarządzania ruchem samochodowym w miastach i wbrew współczesnym tendencjom budowy miast w ogóle.
Pod względem urbanistycznym parking ten był idealny, bo dogodnie zlokalizowany, nie zajmował przestrzeni miejskiej, nie psuł tkanki miejskiej, położony był w obszarze predestynowanym do funkcji komunikacji, a nie do zabudowy architektonicznej.
 
W zamian nie utworzono nowych miejsc postojowych, zwłaszcza dla autokarów turystycznych, które i tak już wcześniej, w czasach przedcovidowych oraz przed przebudową nabrzeża i Bulwaru Filadelfijskiego w dużej liczbie borykały się z problemem dostępności miejsc postojowych i z zaparkowaniem na czas pobytu grup w Toruniu (np. często widniały tabliczki "Brak miejsc" na zamkniętym z tego powodu wjeździe na parking pod mostem Piłsudskiego).
 
Fot. z 11-06-2020
 
Podczas gdy władze miejskie działając patologicznie wyburzają w innych śródmiejskich częściach Torunia często historyczną tkankę miejską w postaci zabudowy pierzejowej i przeznaczają cenne do zabudowy architektonicznej tereny na psujące tkankę miejską odhumanizowane place parkingów (np. ul. Grudziądzka, ul. Szosa Chełmińska, to jednocześnie zmniejszają ten parking (pod mostem Piłsudskiego), który był idealnie i funkcjonalnie zlokalizowany i nie wpływał negatywnie na tkankę miejską.
Między innymi przez wspomniany wyżej patologiczny sposób tworzenia nowych placów parkingowych w centrum Torunia – wyburzenia historycznej, pierzejowej tkanki miejskiej – osiągnięto łącznie ok. 1400 miejsc postojowych. O ile jednak tworzenie miejsc parkingowych w postaci parkingów podziemnych oraz kubaturowych wielopoziomowych garaży naziemnych wpisujących się i kontynuujących sąsiednią architektoniczno-urbanistyczną tkankę miejską jest pozytywnym rozwiązaniem, to niestety w Toruniu występuje w formie szczątkowej na rzecz tworzenia infrastruktury dla samochodów poprzez wyburzenia tkanki miejskiej, co jest niestety wyrazem drastycznego zacofania miasta o kilka dekad (o czym m.in. tutaj).
 
 
Idealnym rozwiązaniem w Toruniu byłoby stworzenie wokół zespołu staromiejskiego UNESCO kilku wielopoziomowych garaży w formach architektonicznych korespondujących architektonicznie z otoczeniem, które łącznie z kolejnymi podobnymi parkingami do parkingu pod mostem Piłsudskiego dałyby ok. 5 tys. miejsc parkingowych. Podobne rozwiązania funkcjonują w wielu turystycznych miastach zachodnioeuropejskich, np. w centrum Lubeki, gdzie jest ponad 5 tys. miejsc parkingowych, w tym w 9 garażach wielopiętrowych, czy w Münster, gdzie również jest ok. 5 tys miejsc, w tym w 9 garażach wielopiętrowych.  
Lubeka - jeden z wielu parkingów wokół średniowiecznego centrum miasta wpisanego na Listę UNESCO - parking naziemny jednopoziomowy Parkplatz an der Trave, ul. Lastadia, może pomieścić ponad 600 pojazdów, w tym autokary turystyczne i kampery
 
  • (1) Jedna z ww kilku lokalizacji to np. plac obecnego parkingu po zachodniej stronie mostu Piłsudskiego na Bulwarze Filadelfijskim, gdzie powinien zostać zbudowany parking wielopoziomowy z jednoczesnym odtworzeniem placu parkingowego po wschodniej stronie mostu - vis a vis Ślimaka Getyńskiego (4).
  • (2) Druga z możliwych lokalizacji to północny krańcowy odcinek ul. Skrzyńskiego, na którym powninien powstać parking wielopoziomowy.
  • (3) Trzecia z możliwych - parking architektoniczny wielopoziomowy na miejscu obecnego parkingu naziemnego przy ul. Wały Sikorskiego 8; tutaj bryła budynku parkingowego powinna wpisać się z pierzeję ulicy i wypełnić sobą tkankę miejską, tę wyrwę w pierzei między neogotyckim budynkiem Urzędu Miasta a neogotyckim budynkiem dawnego komisariatu policji.
 

Propozycje lokalizacji parkingów wielopoziomowych (1, 2, 3) oraz przywrócenie wschodniej części parkingu pod mostem Piłsudskiego
 

Wizualizacja budynku parkingu wielopoziomowego (autorstwa Mirosława Hajdusa) na miejscu obecnego placu parkingowego jednopoiomowego ul. Wały Sikorskiego 8.
Budynek wypełnia obecną dziurę w pierzei ulicy, tworzy kompozycyjną całość tego fragmentu pierzei, wprowadza architektoniczny ład i łata dziurawą tu tkankę miejską
 
 

Oś widokowa na zamek Dybów

Kolejna kwestią związaną wprost z likwidacją wschodniej części parkingu pod mostem Piłsudskiego jest zmiana tego miejsca w teren zielony z licznymi nowoposadzonymi drzewami. Nowe drzewa zasłoniły i po wzroście jeszcze bardziej zasłonią oś widokową na przeciwległy zamek Dybów.
 
  • drukuj
  • poleć artykuł
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


pozostało znaków:   napisałeś znaków:

Kontakt

tel. 56 621 02 32
biuro@toruntour.pl
formularz kontaktowy
 
 
   
Właścicielem i operatorem Toruńskiego Portalu Turystycznego funkcjonującego pod domeną toruntour.pl jest Toruński Serwis Turystyczny, Toruń, ul. Rabiańska 3 (mapa), tel. 66 00 61 352, NIP: 8791221083.
Materiały zawarte w Toruńskim Portalu Turystycznym www.toruntour.pl należą do ich autorów lub właściciela serwisu i są objęte prawami autorskimi od momentu powstania Portalu w 2015 r. Wszelkie wykorzystywanie w całości lub we fragmentach zawartych informacji bez zgody Wydawcy Serwisu jest zabronione.
Polityka cookies
 
Jeżeli chcesz opublikować swój artykuł lub napisać do Toruńskiego Portalu Turystycznego ponieważ gdzieś do tekstu wkradł się błąd, chcesz nawiązać współpracę lub po prostu przekazać swoją opinię, możesz to zrobić używając adresu mailowego biuro@toruntour.pl. Żadna wiadomość nie pozostanie bez odpowiedzi!
 
Zostań naszym patronem. Poznaj szczegóły i możliwości tutaj