Przedmieście Jakubskie (św. Jakuba)

Dzielnica jeszcze kilkanaście lat temu miała charakter przemysłowy, natomiast w części bliższej śródmieściu mieszkaniowy. Od lat 90. XX w. natomiast następuje znaczna rozbudowa funkcji mieszkaniowych Przedmieścia poprzez zastępowanie starych (XIX-wiecznych), niskostandardowych budynków robotniczych oraz terenów przemysłowych budynkami i osiedlami mieszkaniowymi.

Z centrum na Jakubskie Przedmieście najwygodniej jest dostać się tramwajem linii nr 1 i 5. Główną ulicą jest Traugutta, przechodząca dalej w Lubicką, prowadząca z kierunku śródmieścia. Można również odbyć pieszą wędrówkę (ok. 2,5 km z Rynku Staromiejskiego do ul. Targowej).

Na Winnicę z przedmieścia Jakubskiego dostać się można praktycznie dwiema malowniczymi i ciekawymi krajobrazowo drogami. Jedna to ulica Ścieżka Szkolna, której zasadniczą część stanowią schody prowadzące po wysokiej skarpie wiślanej; zachowała swój historyczny charakter i zabytkową zabudowę, a górna jej część otwiera szeroki widok na płynącą niżej Wisłę i tereny kujawskiej części Torunia. Drugi sposób dotarcia położony jest na zachód od Ścieżki Szkolnej, bliżej śródmieścia i jest to wlot ulicy Winnica od ul. Lubickiej.
W Toruniu już od średniowiecza dzielnice poza murami miejskimi nazywano przedmieściami (zobacz: Przedmieścia i dzielnice dawnego Torunia).
Przedmieście św. Jakuba utworzono w 2. poł. XVII wieku z wydzielenia fragmentu wcześniejszego nowomiejskiego Przedmieścia św. Katarzyny przylegającego od wschodu do Nowego Miasta. Nazwa tego obszaru wiąże się z nowomiejską parafią i gotyckim kościołem św. Jakuba. Nie było tu zwartej zabudowy. Wzdłuż drogi prowadzącej na wschód od Bramy św. Jakuba rozciągały się ogrody, zaliczane do najładniejszych w Toruniu. Pośród nich stały domy letnie i wille patrycjuszy toruńskich. Bliżej Bramy były też składy drewna oraz stocznia rzeczna. W 1511 r. nad Wisłą przed Bramą św. Jakuba zlokalizowano składy soli krajowej a w 1543 r. również soli zamorskiej. Składy te powstały mocą przywileju, jaki Toruniowi udzielił król Zygmunt Stary. Dużą rolę Torunia w handlu towarami solonymi (rybami) i solą potęgował fakt, iż miasto posiadało też prawo kontrolowania transportu, co stwarzało kupcom toruńskim niemal monopolowe stanowisko w handlu tym towarem powszechnego spożycia. Wprawdzie w 1522 r. powstał też magazyn soli w Bydgoszczy, a sejm piotrkowski w 1565 r. dopuścił sól zamorską do wolnego handlu jednak jej transport w górę Wisły podlegał toruńskiemu prawu składu solnego, zwłaszcza, że w wyniku nie opłacania przez Bydgoszcz podatków uchwalonych przez sejm w 1578 r. na wojnę moskiewską, król Stefan Batory zakazał Bydgoszczy sprowadzania soli zamorskiej.
Przedmieście św. Jakuba utworzono w 2. poł. XVII wieku z wydzielenia fragmentu wcześniejszego nowomiejskiego Przedmieścia św. Katarzyny przylegającego od wschodu do Nowego Miasta. Nazwa tego obszaru wiąże się z nowomiejską parafią i gotyckim kościołem św. Jakuba. Nie było tu zwartej zabudowy. Wzdłuż drogi prowadzącej na wschód od Bramy św. Jakuba rozciągały się ogrody, zaliczane do najładniejszych w Toruniu. Pośród nich stały domy letnie i wille patrycjuszy toruńskich. Bliżej Bramy były też składy drewna oraz stocznia rzeczna. W 1511 r. nad Wisłą przed Bramą św. Jakuba zlokalizowano składy soli krajowej a w 1543 r. również soli zamorskiej. Składy te powstały mocą przywileju, jaki Toruniowi udzielił król Zygmunt Stary. Dużą rolę Torunia w handlu towarami solonymi (rybami) i solą potęgował fakt, iż miasto posiadało też prawo kontrolowania transportu, co stwarzało kupcom toruńskim niemal monopolowe stanowisko w handlu tym towarem powszechnego spożycia. Wprawdzie w 1522 r. powstał też magazyn soli w Bydgoszczy, a sejm piotrkowski w 1565 r. dopuścił sól zamorską do wolnego handlu jednak jej transport w górę Wisły podlegał toruńskiemu prawu składu solnego, zwłaszcza, że w wyniku nie opłacania przez Bydgoszcz podatków uchwalonych przez sejm w 1578 r. na wojnę moskiewską, król Stefan Batory zakazał Bydgoszczy sprowadzania soli zamorskiej.

► Zobacz więcej >>>

Znajduje się tu kamień pamiątkowy upamiętniający rabina Hirscha Zwi Kalischera.
► Zobacz więcej >>>


Po II wojnie światowej następowała dalsza rozbudowa funkcji przemysłowych, powstały tu takie zakłady jak m.in. Apator, Kopernik, Metron, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych, dawna chłodnia i in.

Ostatecznie w roku 2012 - ogłoszonym przez radę miejską Rokiem Toruńskich Zabytków - na polecenie władz miejskich dokonano rozbiórki jednego z najlepszych w Toruniu, cennego kompleksu XIX-wiecznej zabytkowej zabudowy przemysłowej.
► Zobacz więcej >>>

Zabudowania pierwszej gazowni dziś już nie istnieją. Zlokalizowane były na Starym Mieście. W związku z wyczerpaniem się jej zdolności wytwórczych, podjęto decyzję o budowie nowej gazowni, co rozpoczęto w czerwcu 1938 r. na Jakubskim Przedmieściu, przy ul. Szosa Lubicka 2. Budowę przerwał jednak wybuch II wojny światowej, a jej dokończenia zrealizowały okupacyjne władze niemieckie.
► Zobacz więcej >>>