Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Co to za miejsce?
To interaktywne centrum promujące nowoczesną komunikację naukową. Tutaj zwiedzający samodzielnie przeprowadzają doświadczenia, badają zjawiska z różnych dziedzin nauki, poznają prawa przyrody. Na przestrzeni 5 tys. m², na 6 kondygnacjach znajduje się przestrzeń wystawiennicza, pracownie naukowe, sale ekspozycyjne. A wszystko to w zaadaptowanym gmachu zabytkowych XIX-wiecznych dawnych młynów Richtera. Wizytówką instytucji jest Wahadło Foucaulta, umożliwiające obserwację zjawiska obrotu Ziemi wokół własnej osi. Sercem toruńskiego eksponatu jest 35-kilogramowa, chromowana kula wypełniona piaskiem, zawieszona na 33-metrowej linie, biegnącej od dachu po parter placówki przez wszystkie kondygnacje. Dzięki temu wahadło jest widoczne z każdego piętra.
W Centrum można oglądać kilka wystaw stałych oraz wziąć udział w warsztatach tematycznych. |
![]() Adres:
Mokre, ul. Władysława Łokietka 5
3 km na płn.-wsch. od Rynku Staromiejskiego
Godziny otwarcia:
- od wtorku do piątku: 9-15 (tury zwiedzania: 9-12, 12-15) - sobota, niedziela: 11-17 (tury zwiedzania: 11-14, 14-17) Ceny biletów wstępu
(2024 r.; ceny bez rezerwacji):
- wystawy: rodzinny: 80 zł, grupowy: 25 zł/os., ulgowy: 25 zł/os., normalny: 30 zł/os. - warsztaty: rodzinny: 70 zł, grupowy: 25 zł/os., ulgowy: 25 zł/os., normalny: 30 zł/os. - Ścieżki Dorastania: rodzinny: 40 zł, grupowy: 12 zł/os., normalny: 15 zł/os., ulgowy: 13 zł/os. - Pracownie: grupowy: 20 zł/os. Rezerwacja zwiedzania: Toruński Serwis Turystyczny, muzeum@turystyka.torun.pl
Rezerwacja przewodników na zwiedzanie Torunia: tutaj |
Wystawy stałe:
Wahadło Foucaulta

Wahadło Foucaulta pozwala obserwować zjawisko obrotu Ziemi wokół własnej osi. Po raz pierwszy doświadczenie to zostało pokazane pod kopułą Panteonu w Paryżu 26 marca 1851 r. przez Jeana Bernarda Foucault.
O Obrotach

Cechą wszystkich eksponatów wchodzących w skład ekspozycji O Obrotach jest pełna interaktywność, czyli coś, co starsi i młodsi zwiedzający lubią najbardziej. Naszych gości zachęcać będziemy do tego, by wszystkiego próbowali sami i by do woli eksperymentowali pod okiem naszych animatorów.
A eksperymentować będzie gdzie, gdyż w skład wystawy wejdzie około dwudziestu eksponatów. Wśród nich znajdą się nawet takie o dość tajemniczo brzmiących nazwach: "Machinarium", "Praca wre i równoważnia", "Promieniotwórczośc i jeśli nie koło, to co?", "Stacja kosmiczna", "Przeciąganie liny i dlaczego wynaleziono koło?", "Łazik marsjański", "Próznia i stroboskopowe chełmy", "Żyroskopowe rodeo", "Koło chomika i zębate puzzle", "Układ słoneczny", "Nowe układy planetarne oraz nowe metody poszukiwania planet".
Rzeka

Dzięki tej ekspozycji pokażemy ciekawostki przyrodnicze charakterystyczne dla górnego, środkowego oraz dolnego biegu rzeki. Na wystawie są także modele wytworów człowieka – między innymi oczyszczalnia ścieków i tama. Zgodnie z ideą Centrum Nowoczesności wszystkie eksponaty wystawy są interaktywne, umożliwiające samodzielne wykonywanie eksperymentów oraz obserwację zjawisk fizycznych.
Pomogą w tym na pewno liczne stanowiska o tematyce hydrologicznej, biologicznej oraz ekologicznej. Atrakcja tej części Centrum będą także stanowiska doświadczalne – śruba Archimedesa, winda wodna czy fontanna.
Idee

Przestrzeń wystawiennicza jest podzielona na cztery strefy: komunikacji, sztuki i piękna, życia oraz konstruktora. Każda ze stref nawiązuje do innej idei stworzonej i realizowanej przez człowieka, dzięki czemu wystawa ma charakter interdyscyplinarny. Na ekspozycji są dostępne stanowiska nawiązujące do nauk przyrodniczych, jak i humanistycznych.
Wśród eksponatów znalazły się takie jak: „Twoja gazeta”, „Mors”, „Co mówi tatuaż?”, „Piękny człowiek”, „Piękno światłem malowane”, „Komórka i DNA”, „Operacja”, „Komnata tajemnic” czy „Smartfon”. Centralnym elementem wystawy jest „Szepcząca ściana”, która prezentuje różnorodność językową świata. Można dowiedzieć się jakie znaczenie w różnych kulturach świata mają tatuaże, jak działa sieć telefonii komórkowej i pojedynczy telefon, jak zmieniały się kanony piękna człowieka na przestrzeni dziejów, a także przeprowadzić wirtualną sekcję ciała człowieka w „Komnacie tajemnic”. Dzięki eksponatowi „Piękno światłem malowane” zwiedzający będzie mógł przy pomocy światła „trzymanego” w dłoni stworzyć własny obraz.
przeBUDOWA - pracownia kreatywna dla dzieci

przeŻYCIE

Ścieżki dorastania

Stanowiska w większości zaopatrzone są w multimedia i nowe technologie, które umożliwią wielopoziomowe zwiedzanie. W wymiarze wirtualnym będzie to możliwe poprzez wykonanie zdjęć, ich opcjonalną publikację na wystawie lub wysłanie ich do siebie i innych przy pomocy poczty elektronicznej.
W wymiarze rzeczywistym z kolei, poprzez możliwość wyboru jednego z trzech alternatywnych scenariuszy zwiedzania – ścieżek: ścieżki społeczno-kulturowej, ścieżki dojrzewania i ścieżki emocji, zwiedzający będzie miał możliwość wyboru jednej lub wielu z nich, ale także zwiedzania w sposób dowolny, według własnych upodobań i zainteresowań.
Wystawa jest adresowana do osób indywidualnych i grup zorganizowanych: młodzieży w wieku nastoletnim (powyżej 13. roku życia) i dorosłych.
Różnorodna tematyka stanowisk, niezależnie od pogrupowania ich w ścieżki tematyczne służące do zwiedzania indywidualnego i grupowego, pozwoli na realizację lekcji wychowawczych, czy lekcji wychowania do życia w rodzinie, zarówno zaproponowanych przez Centrum, jak i lekcji prowadzonych przez nauczycieli-opiekunów grup szkolnych.
Opisy ścieżek na wystawie „Ścieżki dorastania”:
- ścieżka społeczno–kulturowa: stanowiska składające się na tę ścieżkę zwiedzania wprowadzą odbiorcę w kontekst zagadnień związanych z procesem enkulturacji – społeczno-kulturowego dorastania jednostki. Dorastanie zostanie pokazane jako proces samouświadomienia poprzez zrozumienie społecznych wzorców zachowań, a także poszukiwanie sposobów wyrażenia własnej osobowości poprzez twórczość i doświadczenie sztuki. Podkreślona zostanie wspierająca rola najbliższego otoczenia młodego człowieka, jego rodziny, podczas przejścia przez okres dorastania.
- ścieżka emocji: stanowiska tej ścieżki pozwolą młodym ludziom nauczyć się rozpoznawać emocje, właściwie je nazywać, rozładowywać i wyrażać. Dzięki temu możliwa będzie akceptacja przez nich skrajnych często emocji wieku dojrzewania. Młody człowiek, zamiast koncentrować się na „standardowych” problemach dorastania, zyska możliwość poświęcenia większej uwagi swojej aktywności intelektualnej i kulturalnej czy eksperymentom w dziedzinie sztuki.
- ścieżka dojrzewania: stanowiska tej ścieżki zaspokoją naturalną ciekawość okresu dojrzewania związaną z biologiczną sferą życia człowieka.