Autentyczny i spektakularny. Toruń
Taki jest Toruń. Spektakularna i autentyczna architektura, autentyczna i spektakularna historia.
Autentyczność Torunia to nie tylko oryginalny historyczny charakter i nastrój, bogactwo niezniszczonych drugą wojną światową historycznych obiektów; to także ich spektakularna ranga i wpływ na rozwój sztuki i architektury w naszej części Europy.
Toruń to też autentyczne świadectwo istnienia europejskiej wspólnoty miast hanzeatyckich, w której Toruń żywo i twórczo uczestniczył.
- z wpisu Torunia na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO w 1997 r. Toruń był w średniowieczu związany z wieloma wydarzeniami o ogromnej wadze i znaczeniu historycznym (zobacz: Jak Toruń tworzył historię). Odegrał ważną rolę w chrystianizacji i kolonizacji Prus, był głównym pośrednikiem w hanzeatyckim handlu z Europą wschodnią, był też w tej części Europy najważniejszym ośrodkiem kształtowania się poczucia tożsamości stanowej mieszczaństwa oraz miejscem podpisania Traktatu Toruńskiego w 1466 r.
Wszystko to wysunęło Toruń na czoło miast pruskich i spowodowało rozgłos Torunia jako gloria Borussiae (chwały Prus) i ornamentum Poloniae (ozdoby Polski) oraz Regina Vistulae (Królowej Wisły). |
|
- pisał w 1450 r. Jan Długosz . . .
- Sebastian Fabian Klonowic, w poemacie "Flis, to jest Spuszczanie statków Wisłą i inszymi rzekami do niej przypadającymi", 1595 r.
|
Prawdziwa atmosfera
Kultura piernika i tradycji
Mieszanka wpływów – Hanzy, Krzyżaków, Polski
To z tego czasu pochodzi wiele cennych jego zabytków, które różnią się stylistycznie od innych powstających wówczas w Polsce budowli. Przyczyną tego jest pozostawanie Torunia, inaczej niż reszty Polski, w kręgu kultury północnej Europy, Niderlandów i krajów Hanzy.
Na przełomie XVI i XVII w. najważniejsza sala toruńskiego Ratusza Starego Miasta, tzw. Sala Senatu, przeszła spektakularną przebudowę. Zyskała nowy wystrój, który uczynił ją najbardziej reprezentacyjnym z miejskich wnętrz. Bogate dekoracje jej 12-dzielnego stropu nasycone alegoriami wyrażały najistotniejsze treści toruńskiej polityki, wzór miasta idealnego i idealnie rządzonego przez światłą i sprawiedliwą Radę. Podkreślały samostanowienie i niezależność władzy w Toruniu, co było całkiem unikatowe na tle innych miast polskich. To szczytowe osiągnięcie sztuki o treściach północnoeuropejskiego humanizmu protestanckiego w Toruniu i jedno z najwybitniejszych i najbardziej wyjątkowych dzieł renesansowych w skali Europy. Było metaforą ówczesnej potęgi i niezależności Torunia, w którym decyzje rady miejskiej stały wyżej niż władz państwa, a majętni mieszczanie, niezwykle ceniący swoje swobody, mieli silne poczucie lokalnego patriotyzmu i chętnie inwestowali w rozbudowę małej ojczyzny i dbali o jej efektowny wygląd.