Kamienica Rynek Staromiejski 19
Kamienica gotycka, której budowę rozpoczęto ok. 1300 r. jest trójosiowa. W późnym renesansie (około 1600 r.) przemodelowano fasadę do aktualnych ówcześnie form stylowych; ponownie fasada nieco przekształcona została w XIX wieku. Na wysokości 2. i 3. kondygnacji posiada charakterystyczne dla toruńskiego renesansu i manieryzmu profilowane wnęki okienne zakończone łukami półokrągłymi z trzema kluczami.
Wnętrze posiada historyczny układ i podział na trakt tylny i przedni. Na parterze charakterystyczna dla toruńskich kamienic wysoka sień z boczną (zachodnią) ścianą ceglaną zdobioną tynkowanymi na biało ostrołukowatymi wnękami. Jednak na przełomie XIX i XX w. zaburzono oryginalną powierzchnię wysokiej sieni wydzielając w niej ścianą działową od wschodu klatkę schodową.
W głębi na nieco wyższym poziomie trakt tylny.
Gotycka ściana boczna wysokiej sieni zdobiona jest dwiema ostrołukowymi wnękami
► Kamienica była własnością Johanna Baumgarta (1661-1719), burmistrza toruńskiego, burgrabiego królewskiego w Toruniu, ławnika Ziemi Chełmińskiej. Starannie wykształcony w toruńskim Gimnazjum Akademickim oraz na uniwersytetach francuskich i holenderskich pełnił w Toruniu wiele ważnych funkcji, m.in. burmistrza, burgrabiego królewskiego w Toruniu, dyrektora mennicy toruńskiej. Znany był jako bibliofil i kolekcjoner, właściciel pokaźnej biblioteki (zobacz: Dawne biblioteki toruńskie).
Johann Baumgart pozostawił cenne dzieło opisujące Toruń - Manuscriptum Baumgartianum (Observata ąuedam nobilis senatus civitatis Thorunensis), które napisał pomiędzy rokiem 1715 a 1719, chcąc przedstawić miasto Toruń w stanie sprzed zniszczeń bombardowania szwedzkiego w 1703 r. Jest to wyjątkowa pozycja w historiografii toruńskiej. Ten opis przytaczali późniejsi kronikarze toruńscy. Znajdujemy go w pracy XVIII-wiecznego wybitnego historyka toruńskiego, Jacoba Heinricha Zernecke wydanej w 1727 r., w topograficzno-historyczno-statystycznym opisaniu Torunia i okolic Pratoriusa z 1832 r., w znajdującym się w toruńskim Archiwum Państwowym manuskrypcie „Opisania kościołów Torunia..." Wernickego z około 1836 r.
Johann Baumgart pozostawił cenne dzieło opisujące Toruń - Manuscriptum Baumgartianum (Observata ąuedam nobilis senatus civitatis Thorunensis), które napisał pomiędzy rokiem 1715 a 1719, chcąc przedstawić miasto Toruń w stanie sprzed zniszczeń bombardowania szwedzkiego w 1703 r. Jest to wyjątkowa pozycja w historiografii toruńskiej. Ten opis przytaczali późniejsi kronikarze toruńscy. Znajdujemy go w pracy XVIII-wiecznego wybitnego historyka toruńskiego, Jacoba Heinricha Zernecke wydanej w 1727 r., w topograficzno-historyczno-statystycznym opisaniu Torunia i okolic Pratoriusa z 1832 r., w znajdującym się w toruńskim Archiwum Państwowym manuskrypcie „Opisania kościołów Torunia..." Wernickego z około 1836 r.
Malowidła stropowe
Wewnątrz bogate, niezwykle cenne manierystyczne polichromie stropowe (zobacz: Malowidła w kamienicach toruńskich).
Na parterze w wysokiej sieni: pośród dekoracji roślinnej w tondach zdobionych okuciowo renesansowe przedstawienia popiersi postaci w charakterystycznych dla epoki strojach. Oddaje to panującą w XVI/XVII w. modę patrycjatu toruńskiego, wzorowaną na strojach zachodnioeuropejskich.
Fragment polichromowanego stropu belkowo-deskowego w wysokiej sieni. Pośród dekoracji roślinnej w tondach zdobionych okuciowo przedstawienia popiersi postaci w charakterystycznych dla epoki strojach.
Na I piętrze traktu przedniego: strop brusowy z dekoracją malarską z 1675 r. w postaci rozrzuconych kwiatów na niebieskim tle (motyw taki pojawia się w Toruniu w wielu innych kamienicach, jednak nie pochodzi z jednego warsztatu), napisów na bordiurach, pośrodku charakterystyczny dla nowożytnego Torunia (i pozostałych dwóch wielkich miast pruskich) zestaw trzech herbów - Torunia, Prus Królewskich i Królestwa Polskiego. Taka kompozycja w dawnym Toruniu podkreślała toruńską rację stanu rozumianą jako nierozerwalny związek tych trzech terytoriów z jednoczesną wzajemną ich odrębnością i dużą niezależnością. Jest to także wymowna manifestacja patriotyczna ówczesnych właścicieli kamienicy.
Dołączona inskrypcja głosi w tłumaczeniu: Niech miastu i krajowi dobrze się powodzi. A wszystko będzie tam także w pełni rozkwitać.
Dołączona inskrypcja głosi w tłumaczeniu: Niech miastu i krajowi dobrze się powodzi. A wszystko będzie tam także w pełni rozkwitać.


Na I piętrze traktu tylnego dekorację stropu stanowią różne motywy: akanty, kompozycje kwiatów, rocaile, owoce, polichromia z pocz. XVIII w.