Toruń nad Wisłą
Położenie Torunia nad Wisłą okazało się dla tego miasta niezwykle korzystne. To Wisła jako droga wodna łącząca Toruń z Królestwem Polskim z jednej oraz z Europą północną i zachodnią przez Bałtyk z drugiej strony stanowiła od początku źródło fenomenalnego rozwoju i dobrobytu Torunia.
Toruń, niegdyś funkcjonujący przez siedem stuleci jako wielki port wodny, był spośród wszystkich polskich miast nadrzecznych najbardziej i najdłużej związany z żeglugą śródlądową. Był miastem, którego kupcy swoimi statkami stąd wyprawiali się na szerokie wody Bałtyku i Morza Północnego; był miastem, do którego docierały towary zamorskie, a dziś nie czerpie żadnych korzyści ze swojej nadwiślańskiej lokalizacji.
Obecnie Toruń jest jedynym przypadkiem miasta, które dawniej było największym handlowym portem śródlądowym ziem polskich, a teraz pozbawione jest takiego portu rzecznego.
Dziś po dawnym ruchliwym i gwarnym porcie toruńskim niestety nie ma już śladu. W jego miejscu w latach 70. XX w. powstały bulwary nadwiślańskie - jedno z najbardziej ulubionych miejsc spacerów i rekreacji torunian i turystów, ciągnące się na długości 2 km wzdłuż historycznego centrum Torunia. Również dziś nie ma śladu po dawniej ożywionym ruchu na Wiśle. Nadal można wprawdzie dopłynąć do Torunia międzynarodowymi drogami wodnymi (nr E40 łączącą Bałtyk (Gdańsk) z Morzem Czarnym oraz nr E70 z Rotterdamu, Dortmundu i Berlina z jednej strony i z Kłajpedy z drugiej), to jednak nie mają ona dużego znaczenia gospodarczego i transportowego. Toruń posiada cztery porty rzeczne i odpowiednią infrastrukturę dla żeglugi turystycznej, jednak trudno zrozumieć dlaczego niegdyś jedno z największych portowych miast nadwiślańskich obecnie nie pełni żadnej roli portu handlowego.
Ulice miasta portowego
Miasto portowe
Dzielnica portowa
Miejsca nad Wisłą
Liczne spichrze zbożowe przypominają okres handlowej świetności Torunia, który swą rangę miasta królewskiego zbudował jako hanzeatycki port rzeczny. Już w XIII/XIV wieku na terenie Starego Miasta Torunia było około 30 spichrzów, później, w okresie największego rozkwitu handlu zbożem w XVII w. było ich ponad sto. Budowano je właśnie tu - w południowej, nadwiślańskiej części miasta.
Do naszych czasów - poza Grodzą V - zachowała się jeszcze tylko jedna taka budowla (Grodza VI): mieści się przy Koszarach Racławickich. Pozostałe zostały rozebrane w latach 20. XX w.
Basen jachtowy o powierzchni 0,85 ha posiada 160 m umocnień brzegowych, falochron, 26 punktów cumowniczych.
Do 1984 r. funkcjonował jako most pieszo-drogowo-tramwajowy, obecnie jako most pieszo-drogowy. W 1939 r. wysadzony przez wycofujące się z Torunia wojska polskie. W 1940 r. prowizorycznie odbudowany przez wojska niemieckie, a w 1945 r. przez nie wysadzony. Na nowo odbudowany w latach 1945-1949.
Most ten przejął funkcje mostu na Wiśle w Toruniu zbudowanego przywilejem króla Jana Olbrachta (zobacz: Most króla Jana Olbrachta). Został wybudowany w latach 1870-1873, pierwotnie przystosowany był także do ruchu kołowego i pieszego. Most ten był uważany za jedno z najwybitniejszych dzieł sztuki inżynierskiej na terenie ówczesnych Niemiec.
Był ważnym elementem XIX-wiecznej Twierdzy Toruń.
Położona na zboczu wyższych teras nadwiślańskich jest urokliwą częścią Torunia przywołującą dawny, sięgający średniowiecza klimat osady związanej z uprawą winorośli i później związanej z rybołówstwem i flisactwem. Zachowana stara zabudowa przydaje sielskiego i podmiejskiego nastroju w środku miasta. Uroku dopełniają wspaniałe nadwiślańskie krajobrazy.
Nazwę swoją wywodzi od dawnej szkoły położonej przy ul. Lubickiej, do której dzieci z Winnicy niewątpliwie miały pod górkę.
Położona ok. 4,5 km na wschód od Rynku Staromiejskiego, bezpośrednio wiedzie tu ul. Winna.
Do czasu regulacji Wisły i likwidacji nierówności brzegów przez władze Królestwa Prus w ostatniej ćwierci XIX w. Wisła płynęła kilkoma odnogami i rozlewiskami. Od tychże rozlewisk - małych zatok, zalewów, zwanych w języku staropolskim buchtami pochodzi nazwa góry.
Głównym założeniem Parku jest odtworzenie krajobrazu kulturowego nadwiślańskiej wsi z przełomu XIX i XX w. Na powierzchni ponad 5 ha, zrekonstruowany został fragment wsi o najbardziej charakterystycznym dla osadnictwa olenderskiego układzie, czyli tzw. rzędówki bagiennej. Główna droga wytyczona została wzdłuż wału przeciwpowodziowego zabezpieczającego koryto Wisły, w poprzek której powstały równoległe pasy pół, które oddzielają kanały odwadniające, obsadzone wierzbami. Na ich terenie ulokowane zostały 3 zagrody, składające się z 6 zabytkowych budynków mieszkalnych i gospodarskich.
Miejsca powiązane
Powiązania Torunia z Wisłą, komunikacją wodną i znaczeniem Wisły w historii miasta nie odnoszą się oczywiście tylko do bezpośrednich miejsc i lokalizacji nadwiślańskich. Wisła odegrała dla Torunia znaczącą, wręcz podstawową rolę miastotwórczą, wprost przeciwnie do jej roli dla dzisiejszego Torunia. W oparciu o możliwości, jakie stwarzała Wisła powstał dobrobyt Torunia i będące jego pozostałością współczesne nam dziedzictwo. Wisła była źródłem prosperity Torunia - dawniej jednego z największych i nabogatszych miast państwa krzyżackiego i Rzeczpospolitej przedrozbiorowej. Kupcy toruńscy utrzymujący żywe kontakty handlowe z Europą zachodnią, północną i wschodnią posiadali swoje statki. Była w Torunia stocznia rzeczna, liczna społeczność zawodów związanych z wodą i portem - flisacy, tragarze, szyprowie, retmani, szkutnicy i i in. Były wreszcie dziesiątki spichrzy, stanowiących magazyny dla towarów handlowych.
Dwór Artusa
Kaplica św. Mikołaja w kościele Świętojańskim
Kaplica św. Barbary w kościele Świętojańskim
U jego stóp od 2015 r. znajduje się relikwiarz z relikwiami bł. Jana z Łobdowa - związanego z Toruniem franciszkanina, zmarłego w 1264 r., patrona flisaków i żeglarzy.
Malowidło Trwoga na statku kupieckim
Digitus Dei - zegar flisacki
Nazwa jego (łac. Digitus Dei - pol. Palec Boży) pochodzi od znajdującej się tu tylko jednej wskazówki - godzinowej, zakończonej dłonią z dwoma palcami wskazującymi na godzinę. Zegar nie pokazuje więc dokładnie minut.
Czarny Krucyfiks
Otoczony jest legendą i uznawany za cudowny. Szczególnym kultem cieszyła się figura wśród flisaków, którzy spławiając drewno Wisłą z południa Polski i z Rusi zatrzymywali się w Toruniu, będącym wtedy jednym z najwazniejszych miejsc etapowych i postojowych. Niektórzy z flisaków tu kończyli swoje transporty, inni je przejmowali.
Gospoda Pod Turkiem i Gruba Maryna
Toruń flisacki
Grupa zawodowych flisaków ukształtowała się w Toruniu już w XIII w. W Toruniu - pierwszym krzyżackim mieście na wodnej drodze wiślanej z Królestwa Polskiego - przejmowali oni transporty rzeczne od kupców polskich. Najstarszy statut określający prawa i obowiązki flisackiej braci pochodzi z 1. poł. XIV w.
Oprac. Arkadiusz Skonieczny, data publikacji: 21-04-2018