Toruń nad Wisłą

Położenie Torunia nad Wisłą okazało się dla tego miasta niezwykle korzystne. To Wisła jako droga wodna łącząca Toruń z Królestwem Polskim z jednej oraz z Europą północną i zachodnią przez Bałtyk z drugiej strony stanowiła od początku źródło fenomenalnego rozwoju i dobrobytu Torunia.
Toruń, niegdyś funkcjonujący przez siedem stuleci jako wielki port wodny, był spośród wszystkich polskich miast nadrzecznych najbardziej i najdłużej związany z żeglugą śródlądową. Był miastem, którego kupcy swoimi statkami stąd wyprawiali się na szerokie wody Bałtyku i Morza Północnego; był miastem, do którego docierały towary zamorskie, a dziś nie czerpie żadnych korzyści ze swojej nadwiślańskiej lokalizacji.
Obecnie Toruń jest jedynym przypadkiem miasta, które dawniej było największym handlowym portem śródlądowym ziem polskich, a teraz pozbawione jest takiego portu rzecznego.
Dziś po dawnym ruchliwym i gwarnym porcie toruńskim niestety nie ma już śladu. W jego miejscu w latach 70. XX w. powstały bulwary nadwiślańskie - jedno z najbardziej ulubionych miejsc spacerów i rekreacji torunian i turystów, ciągnące się na długości 2 km wzdłuż historycznego centrum Torunia. Również dziś nie ma śladu po dawniej ożywionym ruchu na Wiśle. Nadal można wprawdzie dopłynąć do Torunia międzynarodowymi drogami wodnymi (nr E40 łączącą Bałtyk (Gdańsk) z Morzem Czarnym oraz nr E70 z Rotterdamu, Dortmundu i Berlina z jednej strony i z Kłajpedy z drugiej), to jednak nie mają ona dużego znaczenia gospodarczego i transportowego. Toruń posiada cztery porty rzeczne i odpowiednią infrastrukturę dla żeglugi turystycznej, jednak trudno zrozumieć dlaczego niegdyś jedno z największych portowych miast nadwiślańskich obecnie nie pełni żadnej roli portu handlowego.
Ulice miasta portowego
Miasto portowe
Dzielnica portowa
Miejsca nad Wisłą w Toruniu
Bulwar Filadelfijski (dawniej nabrzeże portowe)
Dziś to najbardziej nadrzeczne miejsce w Toruniu. Miejsce, w którym miasto otwiera się na rzekę i splata z nią, miejsce z którego przez stulecia czerpało korzyści i swój dobrobyt.Bramy wodne
Bramy wodne, znajdujące się u wylotu ulic biegnących w kierunku Wisły i zlokalizowanego tu portu, stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów krajobrazu kulturowego Torunia.Spichrze
Dziś spichrze toruńskie należą do jednych z najcenniejszych, najstarszych i najbardziej unikatowych takich zabytków w Polsce.Liczne spichrze zbożowe przypominają okres handlowej świetności Torunia, który swą rangę miasta królewskiego zbudował jako hanzeatycki port rzeczny. Już w XIII/XIV wieku na terenie Starego Miasta Torunia było około 30 spichrzów, później, w okresie największego rozkwitu handlu zbożem w XVII w. było ich ponad sto. Budowano je właśnie tu - w południowej, nadwiślańskiej części miasta.
Przyczółek mostu króla Jana Olbrachta
U wylotu ul. Mostowej, przed Bramą Mostową znajduje się pamiątka po dawnym moście toruńskim, wybudowanym z przywileju króla Jana Olbrachta w 1500 r."Rejs" filmowy
Statki, łodzie. Rejsy po Wiśle
Rejsy statkami i jachtami po Wiśle to ciekawy sposób na spędzenie czasu i poznanie Torunia z jeszcze jednej strony. Na trasie jest wiele atrakcji.Tablice wysokiej wody
Na Bramie Mostowej oraz na murze obronnym przy Koszarach Racławickich znajdują się tzw. znaki wielkich wód Wisły. Są to XIX-wieczne żeliwne tablice z zaznaczeniem roku i poziomu dramatycznych wylewów Wisły. Daty wszystkich przypadają na luty lub marzec, a to oznacza, że przyczyną były zatory lodowe na Wiśle poniżej Torunia. Najwyższy zapisany poziom wody miał miejsce 18 lutego 1570 r. i wynosił 1074 m i był o ok. 5 m wyższy od przeciętnego poziomu rzeki w Toruniu.Oficerska Szkoła Marynarki Wojennej
Grodza V i Grodza VI
Toruń od początku swego istnienia otoczony był silnym systemem obronnym, którego jednym z najważniejszych elementów były nawodnione fosy. Wypełniała je woda kilku strumieni płynących od północy w kierunku Wisły. Do dziś z nich pozostała tylko Struga Toruńska, która poniżej Kaszownika jest w znacznej części skanalizowana i rozwidla się na dwa ujściowe odcinki. Jeden - wschodni płynie dalej odkrytymi fragmentami, m.in. przy ul. Przedzamcze i pod Gdaniskiem zamku krzyżackiego. Drugi - zachodni uchodzi przez Grodzę V do Wisły.Do naszych czasów - poza Grodzą V - zachowała się jeszcze tylko jedna taka budowla (Grodza VI): mieści się przy Koszarach Racławickich. Pozostałe zostały rozebrane w latach 20. XX w.
Plaża miejska
Piasek, plaża, bezpłatne leżaki czy boiska do siatkówki plażowej. Na błoniach u zachodniego krańca Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu przez całe wakacje działa miejska plaża. Codziennie, przez całe wakacje w godz. 10.00 – 18.00 na plaży czuwa opiekun.Rybaki
To historyczny obszar w Toruniu, nad Wisłą, w południowej części obecnego Przedmieścia Bydgoskiego. Obecnie lokalizowany w okolicach Portu Zimowego, ulic Rybaki, ks. Popiełuszki (dawniej Portowa), chociaż pierwotnie (już od XIII w.) obszar nazywany Rybakami leżał dalej na wschód - bliżej południowo-zachodniego narożnika Starego Miasta Torunia i wchodził w skład dzielnicy portowej.Marina Toruń
Basen jachtowy o powierzchni 0,85 ha posiada 160 m umocnień brzegowych, falochron, 26 punktów cumowniczych.
Port Zimowy
Port Zimowy zbudowano w 1879 r. wykorzystując fragment dawnego starorzecza Wisły. Port powstał jako baza monitorów rzecznych operujących na Wiśle w okolicach Torunia. Był to wówczas ważny obiekt Twierdzy Toruń.Martwa Wisła
Martwa Wisła (zwana też Martówką) jest jednym ze starorzeczy Wisły w Toruniu. Występują one na terasie zalewowej i są pozostałością dawnego koryta Wisły sprzed jej uregulowania w latach 1880-1892 r.Port Drzewny
Port Drzewny w Toruniu to dziś 65-hektarowy akwen wodny - odnoga Wisły, niegdyś jeden z największych portów wiślanych, obecnie od wielu lat, w wyniku zaniku żeglugi na Wiśle, nie pełni swoich funkcji i służy jako akwen rekreacyjny. Basen portowy ma długość 1,8 km, szerokość 350 m, wejście do portu długości 1,5 km i szerokości ok. 60 m.Most im. marsz. Józefa Piłsudskiego
Most na Wiśle zlokalizowany przy południowo-zachodniej częśći Starego Miasta został zbudowany w 1934 r., chociaż koncepcja budowy powstała już w 1913 r. Powstał jako kolejny, po zbudowanym w latach 1870-1873 moście kolejowo-drogowym (obecnie kolejowym im. Ernesta Malinowskiego) oraz wcześniejszym moście króla Jana Olbrachta istneijącym w latach 1500-1877.Do 1984 r. funkcjonował jako most pieszo-drogowo-tramwajowy, obecnie jako most pieszo-drogowy. W 1939 r. wysadzony przez wycofujące się z Torunia wojska polskie. W 1940 r. prowizorycznie odbudowany przez wojska niemieckie, a w 1945 r. przez nie wysadzony. Na nowo odbudowany w latach 1945-1949.
Most im. inż. Ernesta Malinowskiego
Dziś most ten daleki jest od swej dawnej świetności. Upadek jego rozpoczął się wraz z włączeniem Torunia do II Rzeczypospolitej w 1920 r. (zobacz: Polska odzyskuje Pomorze), następnie zniszczeń dokonano w latach 50. XX w., a w naszych czasach pozbawiony opieki remontowej dalej popada w dewastację.Most ten przejął funkcje mostu na Wiśle w Toruniu zbudowanego przywilejem króla Jana Olbrachta (zobacz: Most króla Jana Olbrachta). Został wybudowany w latach 1870-1873, pierwotnie przystosowany był także do ruchu kołowego i pieszego. Most ten był uważany za jedno z najwybitniejszych dzieł sztuki inżynierskiej na terenie ówczesnych Niemiec.
Był ważnym elementem XIX-wiecznej Twierdzy Toruń.
Most im. gen. Elżbiety Zawackiej
Najmłodszy toruński most wiślany został oddany w grudniu 2013 r., chociaż koncepcja jego wybudowania, biorąca pod uwagę różne lokalizacje, zrodziła się już w 1935 r. Autorem pomysłu budowy już wtedy kolejnego mostu był architekt miejski inż. Ignacy Tłoczek. Po II wojnie światowej temat ten był utrudniony do realizacji ze względu na utratę przez Toruń w marcu 1945 r. funkcji stolicy województwa, a co za tym idzie skierowaniem wszelkich form i działań decyzyjnych i finansowych do nowej siedziby województwa - Bydgoszczy (zobacz: Upadek Torunia. Degradacja Torunia). Do idei wrócił dopiero w 2003 r. wojewoda toruński. Budowę rozpoczęto w 2010 r.Winnica
Winnica to stara, sięgająca średniowiecza część Torunia. Zlokalizowana ok. 2,5 km na wschód od Rynku Staromiejskiego, położona jest malowniczo pod krawędzią wyższej terasy wiślanej (która u zachodnich krańców Winnicy zwana jest Górą św. Jakuba, a u wschodnich górą Buchta), wzdłuż niższej - zalewowej terasy Wisły.Położona na zboczu wyższych teras nadwiślańskich jest urokliwą częścią Torunia przywołującą dawny, sięgający średniowiecza klimat osady związanej z uprawą winorośli i później związanej z rybołówstwem i flisactwem. Zachowana stara zabudowa przydaje sielskiego i podmiejskiego nastroju w środku miasta. Uroku dopełniają wspaniałe nadwiślańskie krajobrazy.
Ścieżka Szkolna
Ścieżka Szkolna to uliczka malowniczo położona na stromej skarpie nadwiślańskiej, łączy ul. Winnicę na dole z ul. Lubicką na Przedmieściu Jakubskim na górze. Zachowała swój historyczny charakter i zabytkową zabudowę, a górna jej część otwiera szeroki widok na płynącą niżej Wisłę i tereny kujawskiej części Torunia, tj. położone na przeciwnym brzegu rzeki. Najciekawszy odcinek uliczki, stanowiący liczne stopnie, służy wyłącznie pieszym.Nazwę swoją wywodzi od dawnej szkoły położonej przy ul. Lubickiej, do której dzieci z Winnicy niewątpliwie miały pod górkę.
Góra Buchta
Góra Buchta to fragment najwyższej terasy nadwiślańskiej (wys. 70 m npm i 32 m wys. wzgl.), który powoduje, że u jej podnoża Wisła tworzy rozległy zakręt swojego koryta, zmieniając kierunek biegu z północnego na zachodni.Położona ok. 4,5 km na wschód od Rynku Staromiejskiego, bezpośrednio wiedzie tu ul. Winna.
Do czasu regulacji Wisły i likwidacji nierówności brzegów przez władze Królestwa Prus w ostatniej ćwierci XIX w. Wisła płynęła kilkoma odnogami i rozlewiskami. Od tychże rozlewisk - małych zatok, zalewów, zwanych w języku staropolskim buchtami pochodzi nazwa góry.
Park Etnograficzny w Toruniu-Kaszczorku
Ten jeden z trzech parków etnograficznych toruńskiego jest ekspozycją budownictwa ludowego Ziemi Chełmińskiej oraz obiektów budownictwa związanych z rybołówstwem i zajęciami wodnymi.Kępa Bazarowa
Kępa Bazarowa to wyspa między Wisłą a jej południową odnogą - Polską Wisłą (zwaną obecnie nie wiedzieć dlaczego Małą Wisłą), zlokalizowana dokładnie naprzeciwko historycznego centrum Torunia - średniowiecznego zespołu miejskiego. Spacerując Bulwarem Filadelfijskim nad Wisłą wzdłuż średniowiecznych toruńskich murów obronnych, bardzo dobrze widać przeciwległy zielony brzeg wyspy porośnięty lasem. Jednocześnie ten las łęgowo-topolowy stanowi ciekawy rezerwat przyrody, a położenie takiego obiektu niemal w środku miasta czyni z niego dużą atrakcję. Dlatego właśnie jest chętnie odwiedzany. Kępa Bazarowa jest doskonałym miejscem spacerów wśród nieskażonej zieleni, w sąsiedztwie Wisły z widokiem na całą panoramę zespołu staromiejskiego. Dogodnym ułatwieniem do podziwiania panoramy jest - wprawdzie skromny - specjalny taras widokowy.Ruiny zamku Dybów
Zamek Dybów (dybowski), obecnie pozostający z formie trwałej ruiny, dziś jest drugą po zamku krzyżackim średniowieczną warownią w Toruniu. Powstał w czasach, gdy położony na północnym (pomorskim) brzegu Wisły Toruń był miastem państwa krzyżackiego, a brzeg przeciwny - kujawski - należał już do Królestwa Polskiego. Zamek dybowski (Dybów) został zbudowany mocą króla Władysława Jagiełły w latach po 1424 r. na kujawskim brzegu Wisły, przy granicy Królestwa Polskiego z państwem krzyżackim, jako stacja celna na drodze do krzyżackiego Torunia oraz jako siedziba polskich starostów królewskich, w miejscu gdzie obecna Mała Wisła łączy się z głównym korytem Wisły (obecnie w kujawskiej części Torunia).Dawne miasto Nieszawa
Nieszawa, zwana też Dybowem, powstała w 1424 r. tuż pod zamkiem Dybów nad Wisłą naprzeciw Torunia, na Kujawach, przy północnej granicy Królestwa Polskiego z państwem krzyżackim. Wkrótce to polskie miasto otrzymało prawa miejskie od króla polskiego Władysława Jagiełły i szybko rozwijając się wpływało na ograniczanie handlu krzyżackiego Starego Miasta Torunia. Lokacja tego miasta w założeniach miała właśnie wpływać na osłabienie siły gospodarczej Torunia i przez to państwa krzyżackiego.Mała (Polska) Wisła
Dziś Mała Wisła, dawniej Polska Wisła. To 3-kilometrowej długości odnoga Wisły oddzielająca wyspę Kępę Bazarową od kujawskiego brzegu. Dziś jej szerokość wynosi ok. 10 m, podczas gdy w połowie XVI w. było to aż ok. 340 m. Zwężenie Polskiej Wisły nastąpiło gwałtownie w 2. poł. XIX w. w wyniku przeprowadzonej wtedy regulacji Wisły, co doprowadziło do takiej akumulacyjnej działalności jej wód, która spowodowała "przesunięcie się" Kępy Bazarowej i jej połączenie z sąsiednią Kępą Zieloną.Olenderski Park Etnograficzny
Otwarty w maju 2018 r. Olenderski Park Etnograficzny jest pierwszym i jedynym jak do tej pory muzeum na wolnym powietrzu poświęconym budownictwu kolonizacyjnemu związanemu z osadnictwem olenderskim.Głównym założeniem Parku jest odtworzenie krajobrazu kulturowego nadwiślańskiej wsi z przełomu XIX i XX w. Na powierzchni ponad 5 ha, zrekonstruowany został fragment wsi o najbardziej charakterystycznym dla osadnictwa olenderskiego układzie, czyli tzw. rzędówki bagiennej. Główna droga wytyczona została wzdłuż wału przeciwpowodziowego zabezpieczającego koryto Wisły, w poprzek której powstały równoległe pasy pół, które oddzielają kanały odwadniające, obsadzone wierzbami. Na ich terenie ulokowane zostały 3 zagrody, składające się z 6 zabytkowych budynków mieszkalnych i gospodarskich.
Miejsca powiązane
Powiązania Torunia z Wisłą, komunikacją wodną i znaczeniem Wisły w historii miasta nie odnoszą się oczywiście tylko do bezpośrednich miejsc i lokalizacji nadwiślańskich. Wisła odegrała dla Torunia znaczącą, wręcz podstawową rolę miastotwórczą, wprost przeciwnie do jej roli dla dzisiejszego Torunia. W oparciu o możliwości, jakie stwarzała Wisła powstał dobrobyt Torunia i będące jego pozostałością współczesne nam dziedzictwo. Wisła była źródłem prosperity Torunia - dawniej jednego z największych i nabogatszych miast państwa krzyżackiego i Rzeczpospolitej przedrozbiorowej. Kupcy toruńscy utrzymujący żywe kontakty handlowe z Europą zachodnią, północną i wschodnią posiadali swoje statki. Była w Torunia stocznia rzeczna, liczna społeczność zawodów związanych z wodą i portem - flisacy, tragarze, szyprowie, retmani, szkutnicy i i in. Były wreszcie dziesiątki spichrzy, stanowiących magazyny dla towarów handlowych.
Dwór Artusa
Kaplica św. Mikołaja w kościele Świętojańskim
Kaplica św. Barbary w kościele Świętojańskim
Kaplica św. Barbary w toruńskiej katedrze Świętojańskiej od średniowiecza była utrzymywana i dedykowana bractwu szyperskiemu. Godło cechu - mosiężna kotwica służy nadal jako świecznik. Św. Barbara jest też patronką szyprów, sterników, rybaków, a więc niebezpiecznych zawodów związanych z wodą. Obecnie znajdujący się tu dwukondygnacyjny ołtarz z obrazem św. Barbary został fundowany przez cech sternicki w 1632 r., w miejsce poprzedniego z lat 30. XV w. fundacji mieszczan toruńskich: Tilemanna von Allen i Hermanna Palzotha.U jego stóp od 2015 r. znajduje się relikwiarz z relikwiami bł. Jana z Łobdowa - związanego z Toruniem franciszkanina, zmarłego w 1264 r., patrona flisaków i żeglarzy.
Malowidło Trwoga na statku kupieckim
To unikatowej treści malowidło gotyckie z lat ok. 1433-1450 w nawie głównej toruńskiego kościoła Mariackiego przedstawia statek unoszący się na spienionych falach, pełen pasażerów walczących w trakcie żeglugi z różnymi monstrami i stworami fantastycznymi - Meluzyną, syreną, rybą-biskupem, Dzikim Mężem. Tematyka związana jest oczywiście z toruńskimi intensywnymi kontaktami utrzymywanymi w średniowieczu drogą morską przez Bałtyk i Morze Północne w ramach związku hanzeatyckiego z miastami Flandrii, Anglii, Skandynawii i północnych Niemiec.Digitus Dei - zegar flisacki
Jest to osobliwy, dużych rozmiarów zegar, znajdujący się na wieży katedry Świętojańskiej, na jej południowej stronie - skierowany w stronę Wisły. Od XV w. odmierza czas ludziom rzeki i pracy dawnego portu.Nazwa jego (łac. Digitus Dei - pol. Palec Boży) pochodzi od znajdującej się tu tylko jednej wskazówki - godzinowej, zakończonej dłonią z dwoma palcami wskazującymi na godzinę. Zegar nie pokazuje więc dokładnie minut.
Czarny Krucyfiks
Tzw. Czarny Krucyfiks ustawiony jest w kaplicy Krzyża Św. w kościele św. Jakuba na Nowym Mieście. Pochodzi z ok. 1400 r.Otoczony jest legendą i uznawany za cudowny. Szczególnym kultem cieszyła się figura wśród flisaków, którzy spławiając drewno Wisłą z południa Polski i z Rusi zatrzymywali się w Toruniu, będącym wtedy jednym z najwazniejszych miejsc etapowych i postojowych. Niektórzy z flisaków tu kończyli swoje transporty, inni je przejmowali.
Gospoda Pod Turkiem i Gruba Maryna
Każdy flisak musiał zatrzymać się w Toruniu, a gospoda Pod Turkiem chętnie przyjmowała przybyszów. Ceremoniał pasowania młodych flisaków, którzy po raz pierwszy udawali się Wisłą, nosił nazwę frycowe i odbywał się właśnie w gospodzie flisaczej w kamienicy Pod Turkiem: każdy młody flisak musiał pokłonić się siedzącej na 1200-litrowej beczce wina Grubej Marynie i ucałować z czcią jej prawą stopę. Każdego flisaka z Toruniem musiało więc wiązać przynajmniej to, jedno wspomnienie.
Flisem przez Historii Torunia Odmęty. Mural
Przedstawienie to łączy w sobie z jednej strony opowieść o flisakach, ich znaczeniu w historii Torunia oraz tradycjach związanych z Wisłą (zobacz: Flisacy w dawnym Toruniu), a z drugiej jest połączeniem z wybranymi wydarzeniami i postaciami z dziejów Torunia w porządku chronologicznym, stąd tytułowe "flisem", czyli "spławem" przez Torunia historie odmęty.
Głównym motywem jest Wisła jako symbol stabilności, niezmienności, a przede wszystkim jako fundament rozwoju Torunia, jego hanzeatyckich kontaktów handlowych i kulturalnych. Wisła, którą ten spław postępuje.
► Zobacz: Flisem przez Historii Torunia Odmęty. Mural
Toruń flisacki
Grupa zawodowych flisaków ukształtowała się w Toruniu już w XIII w. W Toruniu - pierwszym krzyżackim mieście na wodnej drodze wiślanej z Królestwa Polskiego - przejmowali oni transporty rzeczne od kupców polskich. Najstarszy statut określający prawa i obowiązki flisackiej braci pochodzi z 1. poł. XIV w.
Oprac. Arkadiusz Skonieczny, data publikacji: 21-04-2018
- Bulwar Filadelfijski
- Powody żeby odwiedzić Toruń
- Toruń: Hanzeatyckie emporium
- Toruński port wiślany
- Królowa Wisły: Toruń w czasach świetności
- Spichrze
- Malowidło Trwoga na statku kupieckim
- Likwidacja portu - degradacja Torunia
- Toruń nie dba o dziedzictwo (XLI: Pawilony, mur i portowa kula czasu)
- Toruń nie dba o dziedzictwo (XLII: Bulwar Filadelfijski po przebudowie)
- Festiwal Wisły

















